Välkommen till Blåsbo förskola!

I januari 2019 var Blåsbo förskola klar och vi flyttade in i de nya verksamhetsanpassade lokalerna. Blåsbo förskola ligger bredvid Blåsboskolan och omges av skog, promenadstråk och lekparker dit vi ibland går på utflykt.

På Blåsbo förskola arbetar alla medarbetare för att ALLA barn ska känna sig trygga och trivas på vår förskola. Vi arbetar för att alla ska våga, vilja och upptäcka. Atmosfären ska präglas av vänlighet och respekt och förskolan skall vara fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. För att både föräldrar och barn ska bli trygga på Blåsbo förskola erbjuder vi en daglig kontakt med er föräldrar om hur ert barns dag har varit här på förskolan. Vi bjuder in till föräldraforum, utvecklingssamtal, barnforum och föräldramöte.

Pedagogerna delar in barnen i mindre grupper under stora delen av dagen så att de kan vara närvarande och medforskande där barnen vistas och leker för att på bästa sätt möta det enskilda barnets behov men även gruppens behov utifrån ålder,mognad och intresse. I undervisningen på förskolan utgår vi från barnets intresse och nyfikenhet och att alla ska våga, vilja och upptäcka

Avdelningar/Storarbetslag:

Det är cirka 144 barn på förskolan och cirka 30 förskollärare och barnskötare som arbetar tillsammans.

På Blåsbo förskola har vi fyra storarbetslag:

Ekan och Jollen : yngrebarn

Skeppet och Skutan : äldrebarn

På yngrebarn går det ungefär 30 barn/storarbetslag och på äldrebarn ungefär 42 barn per storarbetslag.Varje storarbetslag/avdelning är indelade i tre basgrupper som barnen vistas i stora delar av dagen under sin tid på förskolan. Ekan och Jollen har sina avdelningar på plan 1 och Skeppet och Skutan på plan 2.

Vi har en kreativ skaparverkstad och ett bibliotek på plan två som alla barn på förskolan har tillgång till.

Bibliotek med soffa och bokhylla

Måltider

I restaurang Kabyssen på plan ett arbetar våra två kockar som lagar all mat från grunden. Vi äter våra måltider i Kabyssen eller ute när vädret tillåter, men det finns valmöjlighet att äta inne på avdelningen om det passar några barn bättre. Det är viktigt att det blir en lugn och trivsam matsituation.

Frukost serveras klockan 07.30-08.30, de flesta avdelningar har två sittningar på frukosten, en klockan 07:30 och en klockan 08.00. För att ditt barn ska hinna äta frukost i lugn och ro behöver barnet vara på förskolan klockan 8.

Lunch serveras klockan 10.50-12.30 och då äter barnen i sin basgrupp och har alltid samma platser i matsalen. De yngre barnen äter klockan 10.50 om man går på Ekan och klockan 11.30 om man går på Jollen. De äldre barnen har tre olika sittningar, klockan 10.50 alternativt klockan 11.30 och sista sittningen klockan 12.00.

Barnen som går på Skeppet och Skutan får själva ta maten ifrån vår buffé där det finns ett stort utbud av grönsaker och även två rätter att välja på, en vegetarisk och en kött- eller fiskrätt. Mellanmål serveras klockan 14.00 till 15.00 och även mellanmålet äter man i två olika sittningar, 14.00 och 14.30 beroende på avdelning och gruppuppdelning.

Bild på frukosten resturang Kabyssen.
Bild lunchbuffé resturang Kabyssen.

Väckning och släckning av förskolan

Vi har arbetat med ”väckning och släckning” av förskolan och att den ska vara av hög kvalitet, trygg och säker för såväl barn, vårdnadshavare och pedagoger. Med säker menar vi, då det är en stor förskola och många barn och vårdnadshavare att känna igen är det viktigt att förskolan vet vem som kommer och hämtar barnet och att det är rätt person, samt att barnet känner igen pedagogen på morgonen. Väckningen på morgonen sker på avdelningen Jollen på nedre plan. Det är fyra pedagoger som har en fast öppning/stängningsdag med ett rullande schema på måndagar och fredagar. Det är fokus på en hög kvalitet på innehållet utifrån barnens mognad och intresse samt en trygghet att känna igen vilken pedagog som är på förskolan när man kommer tidigt eller när vi slår ihop oss på seneftermiddagen. Genom att vi har samma pedagoger som öppnar och stänger lär de känna barn och vårdnadshavare och deras behov på ett bättre sätt.

Väckning och släckning på torget.