Så här tycker vårdnadshavarna

Starten på det livslånga lärandet

Kanske är det dags för ditt barn att börja förskola för första gången, eller också ta nästa steg i sitt livslånga lärande. Oavsett om ditt barn är ny i förskolan eller ej, så hoppas vi få vara med på resan. Västerås stad skolverksamheter erbjuder ditt barn en god lärandemiljö från förskola till gymnasium. Hos oss hittar ni en verksamhet med kunnig personal där barnens trygghet, trivsel och utveckling är i fokus. Läs vidare här nedan för att se vad andra vårdnadshavare tycker om vår verksamhet.

"Ni är viktiga och bidrar på ett fint sätt"

Annicka Baresic- vårdnadshavare för två barn på Dingtuna torg.

Varför valde du Dingtuna torg förskola?
Med det första barnet var Dingtuna torg förskola vårt tredje handsval och där vi fick plats. Med det andra barnet var vårt Dingtuna torg vårt första handsval och ett självklart val då vi hade vårt andra barn i verksamheten och tycket att det fungerar bra!

Vad tycker du är bra med Dingtuna torg förskola?
Personalgruppen känns stabil. Vi och barnen uppskattar personalen väldigt mycket, ni är viktiga och bidrar på ett fint sätt , så långt vi vet, till trygghet, samhörighet, lärande och upptäckande och sociala färdigheter och samspel. Ni skapar tillsammans lekfulla och varierande milöer och aktiviteter för barnen.

Skulle du som vårdnadshavare rekommendera vår förskola?
Ja, absolut!

Hur ser du på våra fokusoråden samspel, kommunikation och värdegrund?
Det är viktiga områden och som jag känner att vi föräldrar kanske inte har jättestor insyn i hur dessa implementeras i förskolan, i barngrupperna. Det vi vet och känner till gillas. Det är områden (bland andra), som behöver vara ständigt levande och aktuella. Våra barn och vi föräldrar trivs hos er på Dingtuna torg förskola!

Intervju med vårdnadshavare

"Personalen engagerar sig i alla barn oavsett vilken avdelning de går på"

Elina Starhagen, vårdnadshavare för två barn på Dingtuna torg.

Varför valde du Dingtuna Torg förskola?
Vi ansökte om en förskole plats i Dingtuna och fick en plats på Dingtuna Torg. Detta var med vårt första barn. Att vi sedan ansökte om plats till lillasyster var för att vår son trivdes bra och för att vi tycker om Dingtuna Torg. Jag skulle rekommendera Dingtuna Torg förskola, vi har varit nöjda hela tiden.

Vad tycker du är bra med Dingtuna Torg?
Personalen är bra och trygg. Personalen engagerar sig i alla barn oavsett vilken avdelning de går på. Det är också bra med alla roliga aktiviteter som barnen får göra. Våra barn utvecklas och lär sig mycket på förskolan. Personalen är påhittig och det händer ofta nya saker, nya miljöer byggs upp. Barnen uppskattar det väldigt mycket.

Hur ser du på våra fokusområden samspel, kommunikation och värdegrund?
Jag tycker det är jättebra att ni jobbar med dessa fokusområden och jag märker på mina barn att de tar till sig av de olika områdena. Jag märker vad det tagit med sig från förskolan. Det är allt ifrån hur man är en bra kompis till vad barnens eget värde betyder och mycket mer.

Förskoleenkäten

En gång om året skickar Västerås stad ut en enkät för att ta reda på vad barn och vårdnadshavare tycker om förskolan i Västerås. Resultatet använder vi för att utveckla vår verksamhet. Om du är intresserad av att veta vad vårdnadshavarna tycker om just vår förskola kan du läsa mer i enkätresultaten som finns på Förskola - Västerås (vasteras.se).