Välkommen till Ekhamra förskola!

Vår förskola

Ekhamra förskola är belägen vid ett skogsbryn med närhet till Mälaren och Viksängs bibliotek. Huset liknar ”Villa Villekulla” och är omringad av en fantastisk utegård som ger barnen möjlighet till lek och rörelse. Förskolan ligger centralt till med bra bussförbindelser och flera olika lekplatser i närheten.

Ekhamra förskola är en så kallad ”solitär förskola”. Det betyder att vi är en liten förskola med enbart en barngrupp. Vi erbjuder barn plats från det år barnet fyller tre år. Vi har 22 barn i åldrarna tre till sex år. Vi ser till att utforma utbildningen utifrån gruppens och barnens enskilda behov och intresen. Vi på Ekhamra jobbar alltid i mindre grupper eftersom vi anser att dessa bidrar till att alla barn ges möjlighet att bli sedda och känna sig värdefulla. Dessutom blir det enklare för barnen att tillgodose sig kunskap. Vi ser till att utforma utbildningen utifrån gruppens och barnens enskilda behov och intressen.

Välutbildade pedagoger med ett brinnande engagemang

Hos oss på Ekhamra arbetar både förskollärare och barnskötare. Vi ser varandras olika kompetenser som en tillgång och strävar ständigt efter att alla ska må bra och utvecklas.

Vi arbetar aktivt med att skapa goda relationer mellan alla som möts i förskolan. Vi tror på att barnen har en vilja att förstå sin omgivning. Därför krävs det aktiva och närvarande pedagoger redo att utforska och förklara det barnen upplever.

I nuläget har vi:

• En förskollärare som är barnpilot
  • Två utbildade pedagoger inom ICDP (vägledande samspel)
  • Alla medarbetare har gått brandutbildning.
  • Alla som arbetar här använder tecken som stöd i vardagen.

Måltider

I Ekhamra har vi tillgång till ett eget litet kök där vi pedagoger tillagar både frukost och mellanmål till barnen. Vår lunch får vi från Lillhamra förskolas kök. Maten är varierad och uppskattas mycket av både barn och personal.