Länk till mer information om IST Home

Pedagogisk inriktning

Vision för Erikslunds förskola

Förskolan erbjuder en rik miljö som därmed skapar ett utforskande och laborativt lärande i lekens magiska värld.

För att ta tillvara på barnens intresse, behov och frågeställningar arbetar pedagogerna med pedagogisk dokumentation och som ligger till grund för ett projekterande arbetssätt.

Förskolan tar aktivt ställning för ett kooperativt lärande mellan barnen, pedagogerna och förskolechef och med aktuell forskning.

Gemensam pedagogisk inriktning inom förskolan i Västerås

I Västerås stad har vi en gemensam pedagogisk inriktning för alla kommunala förskolor. Den ger oss en gemensam riktning för det pedagogiska arbetet. Den gemensamma inriktningen ska fungera som ett stöd för att utveckla den enskilda förskolan utifrån gemensamma ställningstaganden och på det viset bidra till en mer likvärdig kvalitet. Dokumentet är framtaget i samarbete mellan olika professioner i förskolan.

Starten på det livslånga lärandet

Förskolan är en egen skolform och det första steget i barnets utbildning. Utbildningen ska lägga grunden till ett livslångt lärande, och omfattar barnets hela vistelse där både lek, skapande, omsorg och lärande ingår.

Här nedan kan du läsa mer om några av de saker som vi tycker är extra viktiga för att vi ska lyckas med vårt uppdrag kring utbildning och undervisning.

Vår värdegrund

Västerås stads värdegrund är ”Alltid bästa möjliga möte”. Vi bidrar till det genom ett levande värdegrundsarbete där målet är att alla ska lyckas och att våra barn ska få tillgång till bästa möjliga lärande. Kommunikationen mellan de vuxna i förskolan är professionell och respektfull.

All kommunikation med barnen ska vara respektfull och inlyssnande, och det är viktigt att de vuxna har en förmåga att vägleda och samspela med barnen. Barnen har rätt att bli lyssnade på, att ha möjlighet att lyssna till andra och att göra egna tydliga val. Enligt barnkonventionen ska barn få göra sin röst hörd i frågor som rör dem och deras behov.

Miljö och material

Våra miljöer, både inne och ute, är skapade för att omsorg, lek och lärande ska bilda en helhet över dagen. Miljöerna ska uppmuntra till upptäckande och utforskande utifrån ett ämnesöverskridande arbetssätt.

Vi vill att det ska finnas inbjudande platser i rummen som väcker barnens nyfikenhet och kreativitet. Genom att skapa olika mötesplatser som är tillgängliga får barnen möjlighet till egna val och till lek, lärande och samspel med varandra. Miljöerna som erbjuds ska vara föränderliga och lärverktygen ska anpassas och varieras efter barnens intressen och utveckling. Vi vill kunna erbjuda ett komplement till den miljö och de leksaker som barnet har hemma.

Projekterande arbetssätt

Undervisningen i förskolan bygger på kommunikation och samspel i mötet med andra. Det är i mötet mellan barnet och, ett annat barn, barngruppen, en vuxen eller ett spännande lärandeobjekt som lärande och utveckling sker. Vi har tagit ställning för ett utforskande och projekterande förhållningssätt. Det betyder att vi jobbar för att erbjuda alla barn en mångfald av meningsfulla aktiviteter och sammanhang som skapar förutsättningar för lärande. De olika delarna i läroplanen binds samman och bildar en helhet för barnen som blir delaktiga genom lek och skapande.

Mindre barngrupper

Alla barn är unika, och för att ge varje barn större möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar delar vi in dem i mindre grupper under dagen. Grupperna är stabila för att ge trygghet och bygga relationer men behöver också vara flexibla för att ge möjlighet för barnen att fördjupa sina olika kunskaper och intressen.

Vill du veta mer?

Om du är intresserad av att läsa den Gemensamma pedagogiska inriktningen i sin helhet kan du vända dig till Marie Fröberg, utvecklingsledare för förskoleverksamheten.

marie.froberg@vasteras.se