Välkommen till Haga förskola!

Haga förskola ligger naturskönt med en stor gård som bjuder in till både lek och undervisning. Precis utanför staketet ligger Hagaparken dit vi ofta går med våra barngrupper i mindre sammanhang. Skogen och naturen är en del av vår utbildning där vi utmanar barnen i deras olika förmågor och där vi väver in motoriska utmaningar så väl som de språkliga, det sociala sammanhanget, naturvetenskap, teknik och matematik. Vi gör ofta både längre och kortare utflykter och samarbetar mellan de olika barngrupperna i form av tvärgrupper för att skapa en helhet på förskolan. Att möta barnen där de befinner sig i deras nyfikenhet är en viktig del av vårt uppdrag.

Vi vill skapa en förskola som bygger på värdeorden Kunskap, Delaktighet, Trygghet och Välkomnande. Vi tror att alla barn är kompetenta och att de med rätt miljö kan nå sin fulla potential.

Förskolan är en av Västerås äldsta förskolor men har totalrenoverats under åren.

Avdelningar

Vi har fyra avdelningar uppdelade efter barnens ålder och mognad:

• Myran 1-3år
  • Blåklockan 1-3år
  • Misteln 3-5år
  • Solgläntan 3-5år

Kök

• Vi har en egen kock, Ulla som lagar mat från grunden och som använder sig av största delen ekologiska råvaror. Barnen erbjuds blandad kost med bland annat   vegetariska rätter varje vecka.