Lärmiljöer

hamregården sten

Välkommen att titta in hos oss

Utemiljö

På Hamregårdens förskola har vi en mysig och inspirerande gård med träd, buskar, stor sandlåda och olika storlekar på stenar i olika färger. För att kunna se och följa barnens intresse har vi två olika gårdar som vi kan dela upp barnen på. Detta ger oss en trygghet och barnen får mer utrymme till lek och utforskade. Vi har en härlig skog precis bakom förskolan som vi besöker minst en gång i veckan.

Innemiljö

Vår innemiljö är anpassad efter barnens ålder och intresse. Materialet är på barnens nivå, så de lätt kan hämta och lämna tillbaka. Vi tycker det är viktigt att våra miljöer är inspirerande och utvecklande, samt att det finns K-märkta hörnor, så det är lätt att veta var materialet ska stå och att vi kan dela upp barngrupperna i små grupper.

utemiljö

Material

För att uppmuntra till egna initiativ, kreativitet och självständighet är materialen lätta att se och komma åt. Vi använder oss mycket av ”ofärdiga” material som barnet själv kan påverka och som därmed kan utvecklas och ändras utifrån barnets intresse och mognad. Detta gör vi dels för att skapa en medvetenhet om hållbarhet och miljö, men också för att vara ett komplement till den miljö och de leksaker som barnet har hemma. Vi använder även digitala verktyg för att skapa nya dimensioner hos materialen och nya spännande miljöer för barnen.

Lite material från förskolan
pärlplatta

Giftfri förskola

Vårt mål är att miljön som barnen vistas i ska vara giftfri, vilket bland annat innebär att vi har stor koll på inköp och vad allt material är tillverkat av.