Välkommen till Kungsbyns förskola!

Kungsbyns förskola ligger cirka 16 km från Västerås centrum och cirka 7 km utanför Irsta. Förskolan, som ligger i anslutning till Kungsbyns djurpark, består av ett hus med två våningsplan. På förskolan finns en avdelning för barn mellan 1-5 år.

Naturen

Närheten till naturen gör att vi får många naturliga utemiljöer att vistas i och en omgivning som stämmer väl överens med vår profil - en förskola mitt i naturen. Att dagligen vistas i naturen innebär att barnet får möjlighet att bli en nyfiken och pigg liten entreprenör. De bygger upp sin självkänsla på en könsneutral plats och skaffar sig en miljömedvetenhet och värnar om djur och natur.

Djuren

I anslutning till förskolan ligger Kungsbyns djurpark vilken vi har möjlighet att besöka. Djuren berikar barnens vardag och ger dem en förståelse för hur naturen fungerar och empati för allt levande.

Maten

Maten vi får levereras från Arkens förskola. Barnen blir serverade svensk husmanskost efter Ät S.M.A.R.T-konceptet som står för:

• Större andel vegetabilier
  • Mindre andel tomma kalorier
  • Andelen ekologiska livsmedel ökas
  • Rätt kött- och grönsaksval
  • Transportsnålt

Välkommen till oss på Kungsbyns förskola!