Välkommen till Malmens förskola!

Malmens förskola ligger i Gäddeholm och är den fjärde konceptförskolan i Västerås. Med konceptförskola menas att förskolorna är byggda på samma sätt och har samma interiör. Vår verksamhet startade den 12 augusti 2019 och har sedan dess vuxit till totalt sju avdelningar. Området Malmen, där vår förskola ligger, har gett förskolan sitt namn och har också inspirerat oss till våra avdelningsnamn Diamanten, Rubinen, Smaragden och Safiren.

Våra avdelningar

Förskolan består av sju avdelningar,

• Rubinen Röd
    Här går barn som är 2-3 år gamla tillsammans med tre pedagoger.

• Rubinen Gul
    Här går barn som är 2-3 år gamla tillsammans med tre pedagoger.

• Diamanten Grön
    Här går barn som är 3-4 år gamla tillsammans med tre pedagoger.

• Diamanten Blå
    Här går barn som är 3-4 år gamla tillsammans med tre pedagoger.

• Smaragden Gul
    Här går barn som är 1-2 år gamla tillsammans med tre pedagoger.

• Smaragden Röd
    Här går barn som är 1-2 år gamla tillsammans med tre pedagoger.

• Safiren Blå
    Här går barn som är 5 år gamla tillsammans med tre pedagoger.

En dag på Malmens förskola

En dag hos oss innebär en balans mellan fri lek, planerade och spontana aktiviteter både ute och inne samt lugnare stunder så som vila och sagoläsning. Vår verksamhet grundas på förskolans läroplan samt barnens behov och intressen.

Vi är ute minst en gång om dagen, antingen på gården eller på utflykt i närområdet. Vår gård är indelad i tre delar där varje del har sin unika miljö som lockar barnen till lek och lärande på olika sätt. Eftersom förskolan har skogen bakom knuten använder vi oss mycket av naturen i den pedagogiska verkamheten.

Måltider

På förskolan arbetar två kockar som lagar all mat från grunden. Måltiderna intas i vår matsal som är belägen i mitten av nedervåningen, där de serveras som buffé och barnen får möjlighet att ta sin egen mat. De allra yngsta barnen serveras samtliga måltider på sin avdelning.