Länk till Vklass

Nyhetsarkiv

$news.alt

Ljusfesten 2022

Ett projekt om, för och genom demokrati

Under hösten har vår förskola deltagit i Ljusfesten - ett samarbetsprojekt, för barn och pedagoger i Västerås stad, som grundar sig i barnkonventionen. Barn och pedagoger har under hösten arbetat med olika tekniker och material för att skapa gestaltningar av deras tankar om vad barn har rätt till. Den 17 november visades verken upp i en utställning i Botaniska trädgården. I videon kan du få en glimt av några av de gestaltningar som ställdes ut.

2022-12-22

Mer om Ljusfesten

Ljusfesten arrangeras av KÅC – Kreativt Återanvändnings Center i samarbete med Västerås Stadsbibliotek, Kreativt bibliotek samt frivilligt deltagande förskolor.

Syftet är att skapa platser för barns tankar och röster att höras och leva vidare. Med ljusfesten vill vi inte bara göra plats för barnen i samhället, utan vi vill skapa möjlighet att mötas, för att lyssna, förstå och bli nyfikna på barns tankar och funderingar för framtiden. ​

Starten på det livslånga lärandet

Välkommen till den kommunala förskolan

Förskolan är det första steget i barnets utbildning. Utbildningen ska lägga grunden till ett livslångt lärande, och omfattar barnets hela vistelse där både lek, skapande, omsorg och lärande ingår. Här får barnen utvecklas på bästa sätt utifrån sina förmågor, i en rolig, trygg och utvecklande miljö.

2022-11-24

Vår förskola ingår i Västerås stads förskoleverksamhet tillsammans med andra förskolor runt om i staden. Vi har en gemensam pedagogisk inriktning som fungerar som ett stöd för att utveckla varje enskild förskola utifrån gemensamma ställningstaganden. 

Västerås stads värdegrund är ”Alltid bästa möjliga möte”. Inom förskolan har vi ett levande värdegrundsarbete där målet är att alla ska lyckas och att alla barn ska få tillgång till bästa möjliga lärande.

Vill du veta mer om oss och våra arbetssätt? Vill du komma och hälsa på?

Då är du varmt välkommen att kontakta oss. Du hittar våra kontaktuppgifter på sidan Kontakt.

Varmt välkommen till oss!

Nominerade till Pedagogiska priset och Skolledarpriset

Här är nomineringarna inom förskola 2022

Varje år delar Västerås stads pedagogiska nämnder ut pris till skickliga pedagoger inom förskola och skola. Bland årets nomineringar inom området förskola hittar vi flera avdelningar, hela förskolor och enskilda medarbetare från våra kommunala förskolor. Tack till alla som har nominerat! Vinnarna utses torsdagen den 8 december.

2022-11-11

Pedagogiska priset

Nominerade kommunala förskolor och medarbetare till pedagogiska priset som delas ut av förskolenämnden:

  • Thea Sand, Kungsljusets förskola
  • Marie-Therese Lindahl, Erikslunds förskola
  • Karin Jansten, Arkens förskola
  • Amanda Sjöström, Nadia Mikhael och Bahia Boulos, avdelningen Solgläntan, Viksäng södra förskola
  • Bahia Boulos, avdelningen Solgläntan, Viksäng södra förskola
  • Avdelningen Tussilago, Hökåsens förskola
  • Elin Jakobsson, Slottsträdgårdens förskola
  • Sandra Andreasen, Gäddeholms förskola
  • Kvicksunds förskola
  • Anna-Lena Bürger och Zemzem Abdi Nur, Norra Vallby förskola
  • Frida Tidström, Kungsljusets förskola
  • Amanda Lind, Kungsljusets förskola
  • Charlotte Andersson, Källans förskola
  • Tegnérgårdens förskola, avdelning Korallen
  • Personalen på avdelning Kometen på Lövängens förskola
  • Lisa Jisey, Håkantorps förskola
  • Maria Andersson, Dingtuna förskola
  • Kastanjen blå, Önsta förskola
  • Avdelningen Vågen, Tegnérgårdens förskola
  • Carita Fall, Kvicksunds förskola
  • Fyrtornets förskola, avdelning Rodret
  • Dingtuna förskola
  • Sandra Kautto och Jazmine Gonzalez, Lövängens förskola
  • Abigayil Negash, Norrängens förskola
  • Avdelningarna Diamanten Blå och Diamanten Grön, Malmens förskola
  • Emmy Fridedal, Vasaparkens förskola
  • Elin Jakobsson, Slottsträdgårdens förskola
  • Fatima Asad, Nordanby förskola
  • Avdelning Smultronet, Villebrådets förskola
  • Solvägens förskola

Skolledarpriset

Nominerade inom kommunal förskola till skolledarpriset:

  • Sara Jansson, Pettersbergs och Bergatrollets förskolor
  • Åsa Fredriksson, Slottsträdgårdens, Utanbys och Vasaparkens förskolor


Torsdag den 8 december klockan 11 offentliggörs vinnarna i stadshuset.

På vasteras.se kan du läsa mer om priserna och alla som är nominerade.

Nominerade till Pedagogiska priset och Skolledarpriset 2022 - Västerås (vasteras.se)

Pedagogiska priset och Skolledarpriset - Västerås (vasteras.se)

Elin Jakobsson utsedd till Årets förskollärare på Lärargalan 2022

Lärargalan - Sveriges gala för kunskap

Över 45 000 elever har nominerat sina favoritlärare inom olika kategorier till Lärargalan 2022. Vi är stolta och glada att kunna berätta att Elin Jakobsson, förskollärare på Slottsträdgårdens förskola, utsetts till Årets förskollärare.

2022-10-11

Igår, den 10 oktober, arrangerades Lärargalan på Konserthuset i Stockholm. Galan, som arrangerades för sjunde gången, ger barn och elever en unik röst för att visa sin tacksamhet till läraryrket. Under kvällen fick Elin Jakobsson, förskollärare på språkavdelningen på Slottsträdgårdens förskola i Västerås, motta priset som Årets förskollärare.

Stort grattis Elin! Hur känns det att ha blivit utnämnd till Årets förskollärare?

- Det känns helt fantastiskt! Väldigt omtumlande och omvälvande! Rörd och tacksam för ett sånt ärofyllt pris. Det är barnen som gör att jag varje dag vill gå till jobbet, säger Elin direkt efter galan om utnämningen.

Åsa Fredriksson, rektor för förskolorna Slottsträdgården, Utanby och Vasaparken, var med på galan tillsammans med Elin.

- Så otroligt glad för Elins skull! Hon är så välförtjänt av denna utmärkelse! En engagerad, nyfiken och alltid positiv förskollärare som också inspirerar många i sin närhet. Stolt att ha fått följa Elins utveckling i sin roll från det att jag anställde henne för snart 10 år sen som nyutbildad förskollärare, säger Åsa Fredriksson.

På plats deltog både lärare, politiker, opinionsbildare och representanter från svenskt näringsliv som ville hylla Sveriges lärarkår. Kvällens programledare var Fredrik Wikingsson och Lärargalans grundare Beata Kull. I deras sällskap bjöd galakvällen på prisutdelningar, inspirerande tal och underhållning.

Över 45 000 barn och elever har nominerat sina favoritlärare till Lärargalan 2022

Lärargalan vill påminna om vilket fantastiskt jobb våra lärare gör dagligen. Det är landets elever inom fritidshem, förskolan, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet och yrkesutbildningen som skickar in nomineringar i form av motiveringar till Lärargalans priser. I år var det över 45 000 elever runt om i landet som skickat in nomineringar för att just deras fantastiska lärare skulle vinna. För att utse vinnarna samlas en jury som analyserar elevernas nomineringar och kvalitetssäkrar de nominerade lärarna.

Juryns motivering till årets förskollärare 2022:

”Läraren skapar trygghet på förskolan i sättet hen bemöter barnen. Barnen känner sig hörda, uppskattade och viktiga genom att hen skapar ett stort förtroende hos barnen, genom att ta tillvara på vad barnen tänker, tycker och uttrycker. Hen ser varje individs bästa egenskaper och bygger vidare på det. Barn känner att de lyckas och kan när läraren stöttar barnen i det sociala samspelet. Läraren gör skillnad varje dag på förskolan.”

Mer om Lärargalan

Stiftelsen Lärargalan är en ideell organisation som sedan 2015 stärker lärarrollen genom att varje år samla in och uppmärksamma 10 000-tals elevers röster om sina favoritlärare, dela ut Årets lärarpriser och skapa fördjupande seminarier.

Larargalan | Sveriges gala för kunskap

Språkutvecklande kompetensutveckling

- en förutsättning för framtiden

Förskolan är det första steget i skolväsendet, och vi hjälper barnen att lägga grunden till sitt livslånga lärande. En viktig förutsättning för det fortsatta lärandet är att barnet får med sig ett rikt och utvecklat språk. Därför försöker vi ge våra pedagoger de verktyg de behöver för att hjälpa barnen på bästa sätt.

2021-12-02

En gång per år samlas alla kommunala förskolepedagoger under en gemensam kompetensutvecklingsdag. I år var temat ”språkandets pedagogik”. Under dagen fick pedagogerna del av goda exempel på språkutvecklande arbetssätt, både från sina kollegor i staden, och från Ann Pihlgren som är filosofie doktor i pedagogik. Det resonerades bland annat om språkutvecklande undervisning, interaktiv högläsning och mycket mer.

  • Att ge barnen möjligheter att utveckla ett rikt språk är det allra viktigaste vi kan göra för att rusta dem för framtiden och fortsatt utbildning, säger Maj-Britt Neverland, utvecklingsledare inom förskoleverksamheten.

Camilla Kulläng jobbar som utvecklare mot språkutvecklande arbetssätt inom förskoleverksamheten. I sin roll hjälper hon förskolorna att hitta verktyg för att öka interaktionen och samspelet med barnen, och att göra lärmiljön så språkligt tillgänglig som möjligt. Det kan till exempel handla om att använda sig av bildstöd eller TAKK, en form av enklare teckenspråk som stöd för kommunikation. Camilla finns till för alla förskolor, men jobbar närmast de som har högst andel flerspråkiga barn.

  • Barn lär sig språket i samspel och samvaro med andra och alla vuxna runt barnet är viktiga språkliga förebilder. Att pedagogerna får ökade kunskaper om hur de kan arbeta språkutvecklande har en stor betydelse för att barnens år på förskolan leder till att språket stimuleras, utmanas och utvecklas. Förskoleåren är särskilt betydelsefulla, då det är under dessa år som språket grundläggs och det är särskilt viktigt att vi ger alla barn en riktigt god start, säger Camilla.
Två glada barn leker med en trampbil

Barnkonventionen

- en självklar del av vårt arbete

Den 1 januari 2020 blev barnkonventionen svensk lag. Det innebär att barnens rättigheter stärks i samhället. För oss i förskolan är detta någonting vi har jobbat med länge. Att barnen känner sig trygga och delaktiga är en självklar del av vår verksamhet.

2020-02-28

Sedan 1990 har barnkonventionen varit juridiskt bindande i Sverige, men det är alltså först nu som den har blivit svensk lag. I Västerås har vi jobbat med barnkonventionen länge, men nu har vi en ännu tydligare anledning att jobba aktivt med frågan – både med barn och med vuxna.

Barnkonventionen består av 54 artiklar som beskriver barns rättigheter, men det är fyra av dem som på sätt och vis sammanfattar alla de andra.

  • Artikel 2, Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
  • Artikel 3, Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn.
  • Artikel 6, Alla barn har rätt till liv och utveckling.
  • Artikel 12, Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.

Du hittar hela Barnkonventionen på UNICEFs webbplats.

Naturlig del i arbetet med barnen

Barnkonventionen är en naturlig del av arbetet på förskolan. Det står till exempel i förskolans läroplan att utbildningen ska utgå från barnets bästa, att barnen har rätt till delaktighet och inflytande och att de ska få kännedom om sina rättigheter.

Vi jobbar med barnkonventionen på många olika sätt. Det kan till exempel handla om att vi läser böcker och sedan diskurerar hur man är en bra kompis, eller att vi gör olika övningar för att träna demokrati och att lyssna på varandra. Barnkonventionen är en naturlig del i lekar, i samtal och på väggar. För oss är det viktigt att barnen får ta del av barnkonventionen i både teori och praktik, för att de ska få en djupare förståelse för sina rättigheter.

Prioriterad fråga i verksamheten

För att kunna jobba på det här sättet krävs det förstås att vi vuxna också får en djupare förståelse för vad lagen innebär. Därför är barnkonventionen en prioriterad fråga i vår verksamhetsplan, där det bland annat står att alla medarbetare ska ta del av olika typer av kompetensutveckling.

Varje år gör vi också en plan mot diskriminering och kränkande behandling. Hör gärna av dig till oss om du är intresserad av att läsa den.

Vill du veta mer om hur vi jobbar för barnens bästa?

Hör av dig till oss så berättar vi mer.