Välkommen till Smålands förskola!

Vår förskola består av sex avdelningar och är belägen mitt emot Piltorpsskolan på Önsta Gryta-området i den norra delen av Västerås.

Vi har en stor gård som erbjuder många tillfällen till lek och består av stora gräsytor, buskage, asfaltslingor och lekutrustning.

Vi har närhet till skog, lekparker, idrottsplaner, bibliotek och strövområden. När vi vill göra längre utflykter är det bara en kort promenad till närmsta busshållplats.

Vår förskola byggdes i slutet av 80-talet och har stora öppna lokaler med generöst ljusinsläpp. Maten vi äter tillagas av vår kock här på förskolan.

På vår förskola arbetar förskollärare och barnskötare med bred erfarenhet. Förskolan är en övningsförskola och flera av förskollärarna är handledare som tar emot förskolestudenter på deras fältstudier och på deras verksamhetsförlagda utbildning, VFU.

Förskolans 6 avdelningar är åldersindelade, på Lönneberga och Junibacken går de yngsta barnen, ca 15 barn och 3 pedagoger, på Bullerbyn och Mariannelund går de äldre barnen ca18 barn och 3 pedagoger,på Lingontuvan och Katthult går de äldsta barnen ca 21 barn och 3 pedagoger.