Länk till Vklass

Välkommen till Soltorpets förskola!

Soltorpet är en förskola som ligger vackert belägen bredvid en liten skogsdunge.

Vår inriktning på förskolan är att utveckla miljö- och hälsobegreppet. Vi har fått miljöutmärkelsen ”Skola för hållbar utveckling”. Hälsotänkandet genomsyrar hela verksamheten och alla arbetar hälsomedvetet. Det innebär att alla, stora som små ska må bra och känna glädje av att vara på vår förskola.

Välkommen till oss på Soltorpets förskola!

Språkutvecklande kompetensutveckling

- en förutsättning för framtiden

Förskolan är det första steget i skolväsendet, och vi hjälper barnen att lägga grunden till sitt livslånga lärande. En viktig förutsättning för det fortsatta lärandet är att barnet får med sig ett rikt och utvecklat språk. Därför försöker vi ge våra pedagoger de verktyg de behöver för att hjälpa barnen på bästa sätt.

2021-12-02

En gång per år samlas alla kommunala förskolepedagoger under en gemensam kompetensutvecklingsdag. I år var temat ”språkandets pedagogik”. Under dagen fick pedagogerna del av goda exempel på språkutvecklande arbetssätt, både från sina kollegor i staden, och från Ann Pihlgren som är filosofie doktor i pedagogik. Det resonerades bland annat om språkutvecklande undervisning, interaktiv högläsning och mycket mer.

  • Att ge barnen möjligheter att utveckla ett rikt språk är det allra viktigaste vi kan göra för att rusta dem för framtiden och fortsatt utbildning, säger Maj-Britt Neverland, utvecklingsledare inom förskoleverksamheten.

Camilla Kulläng jobbar som utvecklare mot språkutvecklande arbetssätt inom förskoleverksamheten. I sin roll hjälper hon förskolorna att hitta verktyg för att öka interaktionen och samspelet med barnen, och att göra lärmiljön så språkligt tillgänglig som möjligt. Det kan till exempel handla om att använda sig av bildstöd eller TAKK, en form av enklare teckenspråk som stöd för kommunikation. Camilla finns till för alla förskolor, men jobbar närmast de som har högst andel flerspråkiga barn.

  • Barn lär sig språket i samspel och samvaro med andra och alla vuxna runt barnet är viktiga språkliga förebilder. Att pedagogerna får ökade kunskaper om hur de kan arbeta språkutvecklande har en stor betydelse för att barnens år på förskolan leder till att språket stimuleras, utmanas och utvecklas. Förskoleåren är särskilt betydelsefulla, då det är under dessa år som språket grundläggs och det är särskilt viktigt att vi ger alla barn en riktigt god start, säger Camilla.
  • Du är här:
  • Soltorpets förskola