– Det ger stimulans och glädje att få vara med när de här nyfikna, smarta och drivna ungdomarna utvecklas under sina tre år på gymnasiet. Jag älskar verkligen mitt jobb och kliver alltid in i klassrummet med ett leende.
David Borg har arbetat som gymnasielärare i Västerås stad sedan 2006. Han undervisar på samhällsvetenskapsprogrammet på med internationell profil i ämnena samhällskunskap, geografi, internationella relationer och internationell ekonomi på Rudbeckianska gymnasiet.
– Tjänsten innebar att jag fick jobba med globala frågor i undervisningen. Det var därför jag flyttade till Västerås. Då fanns ett individuellt val, Global klass, som var unikt i Sverige. Flera gymnasieskolor i Västerås hade gemensamt skapat en modell för att undervisa med internationellt fokus, säger David Borg.
Han ville även bo i en större stad nära Stockholm och Arlanda, men samtidigt slippa pendla till jobbet. Nu bor han bara ett par minuters promenadväg från sin arbetsplats.
– Ett mervärde är att jag trivs så bra på jobbet. Vi har en oerhört fin kollegial sammanhållning, såväl på som utanför arbetstid.
David Borg berättar att några kollegor spelar tillsammans i ett band, andra startar bokklubbar, bildar lag inom korpidrott eller reser ihop på fritiden.
Han beskriver organisationen som erfaren och bra, förutom huvuduppdraget att bedriva undervisning, finns det många betydelsefulla funktioner: elevhälsa, vaktmästeri, administration och bibliotek. Det gäller för alla skolor i staden.
– Vi jobbar som ett team och stöttar varandra. Det är ett positivt driv på här.
Det finns goda möjligheter till kollegiala samarbeten. I arbetslaget planerar, undervisar och genomför lärarna projekt tillsammans.
– Om du tycker att det är roligt, vilket jag gör, så blir det ett ständigt kollegialt lärande.
Över skolgränserna sker också erfarenhetsutbyten, till exempel i förstelärargruppen eller i ämnen som matematik och moderna språk.
– Har du en bra idé som passar in i verksamheten finns alla möjligheter att förverkliga den. Jag har nog aldrig varit med om att någon sagt nej utan att vi först har provat om det fungerar.
Inom Västerås stads gymnasieskolor finns flera karriärvägar. David Borg är själv förstelärare och har gått traineeutbildningen för framtida skolledare som barn- och utbildningsförvaltningen anordnar.
– Traineeutbildningen var oerhört lärorik, säger han och fortsätter:
– Det är ett misstag att tro att läraryrket ser likadant ut för alla. Möjligheterna är oändliga att känna sig för vad just du brinner för och utvecklas i din pedagogiska roll inom dina ämnen, utifrån egna initiativ eller i projekt tillsammans med andra. Dessutom kan du gå vidare genom olika karriärvägar. Du kanske vill jobba som exempelvis specialpedagog, skolforskare eller skolledare.
Med jämna mellanrum stöter David Borg ihop med före detta elever och ett par gånger per år får han mejl från någon tidigare elev som nu pluggar på högskola eller universitet eller har ett spännande jobb.
– Det är jättehäftigt att träffa på eller höra från gamla elever. De är ofta tacksamma och relaterar till händelser under gymnasieåren, ”Kommer du ihåg när vi var i Etiopien?”. Många beskriver hur enormt värdefullt det varit för deras framtida studier att jag var så noggrann med formalia när de skulle skriva sin uppsats i årskurs tre.