Har du sökt plats för ditt barn på vår skola?

Alla nya elever får ett välkomstbrev i maj med mer information inför skolstarten i augusti.

2024-02-08

Under våren var det dags att önska skola för dig som har barn som ska börja i förskoleklass hösten 2024. Besked om vilken skola ditt barn fått plats på skickas ut i början av april i grundskolans e-tjänst.

Under maj kommer alla nya elever kommer att få ett välkomstbrev från skolan.

Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att ringa eller mejla Kontaktcenter.

Varmt välkomna till oss hälsar vi alla nya elever!

Kontaktcenter
E-postadress: kontaktcenter@vasteras.se
Telefon: 021- 39 00 00, knappval 2
Öppettder: Vardagar klockan 08.00-16.30

Grundskolans e-tjänst

IST Home Skola

Nytt IT-system för grundskolan från 9 augusti 2023

Som vårdnadshavare med barn i grundskolan använder du appen IST Home Skola för att anmäla frånvaro, se schema, följa skolgången och ha dialog med skolan.

2023-06-28

De kommunala grundskolorna byter till nytt IT-system den 9 augusti. Det nya IT-systemet heter IST Home Skola.

Det här gör du i IST Home Skola

Du som vårdnadshavare med barn i grundskolan använder appen IST Home Skola för att:

• anmäla frånvaro
  • se schema
  • följa skolgången
  • ha dialog med skolan.

Det är enkelt att komma igång och använda IST Home Skola. Allt du behöver göra är att ladda hem appen till din iPhone eller Android-telefon.

Så kommer du igång med IST Home Skola

Läs mer om hur du laddar ner och kommer igång med IST Home Skola på vasteras.se

IST Home - Västerås (vasteras.se)

Bild på förstoringsglas

Information om att önska skola

Folder på väg- information om att önska söka skola inför nästa höst!

Vecka 47 skickar vi en folder som beskriver vilka kommunala skolor som går att söka inför hösten 2023. Vi skickar foldern till dig som har ett barn som börjar i förskoleklass hösten 2023 . Om du vill söka plats på någon av våra kommunala skolor behöver vi ha din ansökan senast den 7 februari 2023. Du ansöker om plats i e-tjänsten för grundskola mellan 10 januari 2023 och 7 februari 2023.

2022-11-17

I folder från Västerås stad Skolverksamheter kan du läsa om hur vi arbetar och om principen relativ närhet. Du söker plats på en kommunal skola för ditt barn i e-tjänsten för grundskola.

Välkommen med din ansökan senast den 7 februari 2023!

E-tjänst för grundskola

Information om att söka skola på Västerås stads webbplats

Apalbyskolan är med i schackfyran!

Eleverna i årskurs 4 vidare till riksfinal i Uppsala.

Klass 4A och 4B på Apalbyskolan har gått vidare till riksfinal i Uppsala som hålls den 22 maj!

2022-04-05

Schackfyrans riksfinal är en årlig schackfest. För att komma till riksfinalen måste klassen kvalificera sig i en distriktsfinal. Dessa genomförs under perioden januari-april.

Vad är Schackfyran?
Schackfyran är en rikstäckande tävling för fjärdeklasser som går ut på att alla skall vara med. Det är viktigare för klassen att få med många än att några få är duktiga schackspelare.

Hur går det till?
Schackfyran inleds på hösten med att schackledare från klubbar och distrikt gör besök hos fjärdeklasser runt om i landet.

Vi lär ut grunderna i schack och berättar om Schackfyran-tävlingen. Alla klasser som besöks får fem kompletta schackspel – oavsett om man väljer att vara med i tävlingen eller inte.

Vi i femman!

Apalbyskolan 5A blev tvåa i Vi i femman Västmanland!

Klass 5A kämpade starkt i slutfinalen i Vi i femman Västmanland och kom tillslut på en värdig andra plats.

2022-03-21

Den 22 mars deltog klass 5 A i första kvartsfinalen i Vi i femman 2022 och gick vidare. Efter att ha tagit hem segern i tredje kvartsfinalen och även gått segrande ur semifinalen var det bara slutfinalen kvar den 1 april.

Semifinalen mot Fryxellska skolan 5B var jämn och fick avgöras med en utslagsfråga men Apalbyskolan tog hem segern även denna gång.

Glädjen är stor i klassrummet och en hejarramsa finns så klart:

" Vi är smarta, vi är coola vi ska äga varje skola vi gör femman till en fest vi är de som kämpar mest åååhhh Apalby!"

Om vi i femman
Alla elever i årskurs 5 i Sverige har möjlighet att vara med i tävlingen. De åtta klasser med bäst genomsnittspoäng i varje P4-område går vidare till radiotävlingarna. Klasserna tävlar mot varandra inom området och en av klasserna blir lokal vinnare.

Tävlingen bygger på ett kvalsystem där två skolor per radioprogram tävlar mot varandra under två veckor. De vinnande skolorna i kvartsfinalerna går vidare till semifinalerna och vinnarna därifrån möts slutligen i länsfinalen.

Mer information om Vi i femman, Sveriges Radio

Nominerade till pedagogiska priset

Nominerade kommunala grundskolor 2021

Varje år delar Västerås stads pedagogiska nämnder ut pris till skickliga pedagoger inom förskola och skola. I år är 37 kommunala grundskolor eller enskilda medarbetare nominerade.

2021-10-26

Nominerade kommunala grundskolor eller medarbetare till pedagogiska priset som delas ut av grundskolenämnden:

• Cecilia Högdahl, Apalbyskolan
  • Linda Sunesson, Tillbergaskolan
  • Eva Fahlbeck, Tillbergaskolan
  • Michaela Eriksson och Ylva Sjöberg, Vallbyskolan

Varje år delar Västerås stads pedagogiska nämnder ut pris till skickliga pedagoger inom förskola och skola. Bland årets nomineringar inom området grundskola och skolledare finns flera av våra kommunala grundskolor, hela grundskolor och enskilda medarbetare. Vinnarna utses fredag 3 december klockan 11.00 i stadshuset.