Vi i femman

Emausskolan årskurs 5 gick vidare till semifinal i Vi i femman.

Årskurs 5 på Emausksolan gick vidare till semifinalen som vanns av elever på Blåsboskolan.

2024-03-18

Elever på Emausskolan i årskurs 5 gick glädjande nog vidare till semifinalen i Vi i femman som sändes 18 mars i P4 Västmanland. Bra jobbat alla elever och lärare!

Semifinalen vanns av elever på Blåsboskolan som vi önskar lycka till i det fortsatta tävlandet!

Semifinalen mot Blåsboskolan sändes den 18 mars klockan 10.00 i P4 Västmanland.

Första finallaget klart - P4 Västmanland | Sveriges Radio

Vi firar Sverigefinnarnas dag!

Den 23 februari firar vi Sverigefinnarnas dag

Den 23 februari firar vi Sverigefinnarnas dag genom att prata om dagen och läsa om Karl-Axel Gottlund.

2024-02-20

Den 23 februari firar vi både Polarbibblo och Sverigefinnarnas dag.

Den finska versionen av Polarbibblo.se släpps officiellt den 24 februari och är kopplad till Sverigefinnarnas dag. Vår klass har varit med och utvecklat innehållet och vi har fått ett firarkit.

Sverigefinnarnas dag firar vi med att prata om dagen och läsa om Karl-Axel Gottlund.

Om Sverigefinnarnas dag 24 februari

Dagen har firats sedan 2011 och Svenska Akademien beslutade 2012 att den 24 februari ska anges som Sverigefinnarnas dag i Akademialmanackan. Beslutet grundar sig bland annat på att sverigefinnar utgör den största nationella minoriteten i Sverige. Antalet personer med finsk bakgrund i Sverige beräknas för närvarande till över 700 000 personer.

Att den 24 februari valts för att synliggöra den sverigefinska minoritetens historia, språk och kultur som en del av det svenska kulturarvet beror på att det är folklivsforskaren Carl Axel Gottlunds födelsedag. Han levde mellan åren 1796 och 1875 och var finländsk folklorist och författare

Västerås tillhör sedan 2010 det finska förvaltningsområdet. Det innebär att Västerås stad bland annat erbjuder tvåspråkig grundskola.

På Emausskolan erbjuder vi tvåspråkig grundskoleverksamhet från förskoleklass till årskurs 3. Undervisningen sker på svenska och på finska.

Har du sökt plats för ditt barn på vår skola?

Alla nya elever får ett välkomstbrev i maj med mer information inför skolstarten i augusti.

2024-02-08

Under våren var det dags att önska skola för dig som har barn som ska börja i förskoleklass hösten 2024. Besked om vilken skola ditt barn fått plats på skickas ut i början av april i grundskolans e-tjänst.

Under maj kommer alla nya elever kommer att få ett välkomstbrev från skolan.

Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att ringa eller mejla Kontaktcenter.

Varmt välkomna till oss hälsar vi alla nya elever!

Kontaktcenter
E-postadress: kontaktcenter@vasteras.se
Telefon: 021- 39 00 00, knappval 2
Öppettder: Vardagar klockan 08.00-16.30

Grundskolans e-tjänst

IST Home Skola

Nytt IT-system för grundskolan från 9 augusti 2023

Som vårdnadshavare med barn i grundskolan använder du appen IST Home Skola för att anmäla frånvaro, se schema, följa skolgången och ha dialog med skolan.

2023-06-28

De kommunala grundskolorna byter till nytt IT-system den 9 augusti. Det nya IT-systemet heter IST Home Skola.

Det här gör du i IST Home Skola

Du som vårdnadshavare med barn i grundskolan använder appen IST Home Skola för att:

• anmäla frånvaro
  • se schema
  • följa skolgången
  • ha dialog med skolan.

Det är enkelt att komma igång och använda IST Home Skola. Allt du behöver göra är att ladda hem appen till din iPhone eller Android-telefon.

Så kommer du igång med IST Home Skola

Läs mer om hur du laddar ner och kommer igång med IST Home Skola på vasteras.se

IST Home - Västerås (vasteras.se)

Bild på förstoringsglas

Information om att önska skola

Folder på väg- information om att önska söka skola inför nästa höst!

Vecka 47 skickar vi en folder som beskriver vilka kommunala skolor som går att söka inför hösten 2023. Vi skickar foldern till dig som har ett barn som börjar i förskoleklass hösten 2023 . Om du vill söka plats på någon av våra kommunala skolor behöver vi ha din ansökan senast den 7 februari 2023. Du ansöker om plats i e-tjänsten för grundskola mellan 10 januari 2023 och 7 februari 2023.

2022-11-17

I folder från Västerås stad Skolverksamheter kan du läsa om hur vi arbetar och om principen relativ närhet. Du söker plats på en kommunal skola för ditt barn i e-tjänsten för grundskola.

Välkommen med din ansökan senast den 7 februari 2023!

E-tjänst för grundskola

Information om att söka skola på Västerås stads webbplats

Nominerade till pedagogiska priset

Nominerade kommunala grundskolor 2021

Varje år delar Västerås stads pedagogiska nämnder ut pris till skickliga pedagoger inom förskola och skola. I år är 37 kommunala grundskolor eller enskilda medarbetare nominerade.

2021-10-26

Nominerade kommunala grundskolor eller medarbetare till pedagogiska priset som delas ut av grundskolenämnden:

• Cecilia Högdahl, Apalbyskolan
  • Linda Sunesson, Tillbergaskolan
  • Eva Fahlbeck, Tillbergaskolan
  • Michaela Eriksson och Ylva Sjöberg, Vallbyskolan

Varje år delar Västerås stads pedagogiska nämnder ut pris till skickliga pedagoger inom förskola och skola. Bland årets nomineringar inom området grundskola och skolledare finns flera av våra kommunala grundskolor, hela grundskolor och enskilda medarbetare. Vinnarna utses fredag 3 december klockan 11.00 i stadshuset.