Hällbyskolan har fått en ny skolgård med en ny lärmiljö. Projektet har varit ett samarbete mellan flera olika förvaltningar och från behovsanalys till öppning tog det två år.
Lekmiljön är utspridd över ett stort område som tidigare var en stor gräsmatta skild från skolan med en cykelväg men som barnen och personalen nu kan nyttja fritt. Det finns plats för odling och ett vattenutkast där de lätt kan hämta vatten till odlingarna eller om de vill bada i vattenspridare. Vatten ger verkligen liv till en lekmiljö, särskilt vid varma sommardagar.
Planteringarna har främst Klinta trädgård med Peter Korn i spetsen gjort. Mullbärsträd, rosenkvitten, mynta, jordgubbar och nästa 100 fler sorters växter i lekvänlig kombination.
Tillsammans med konstnären Alvaro Campo har elever i årskurs 2 skapat ett konstverket, Närmare en sten. Det består av tre skulpurala bänkar tillverkade av ekvirke och stenblock. Skolgården invigdes 23 maj 2024 och då avtäcktes även konstverken av skolans elever.
Skolgården är en plats för skola och allmänheten. Området är inte inhägnat som en traditionell skolgård utan en mötesplats på området.
På våra kommunala grundskolor är lärmiljön viktig. Alla skolor arbetar med inkluderande lärmiljöer, digitala verktyg och skolan som mötesplats.
Den fysiska, pedagogiska och sociala lärmiljön är viktig. Vi arbetar med att förbättra lärmiljön för att alla elever ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Det handlar om att vi anpassar undervisningen utifrån varje elevs behov. Våra elever är delaktiga och har möjlighet att påverka lärmiljön i skolan.
I Västerås kommunala skolor ingår modern teknik som en naturlig del av undervisningen. Tekniken skapar förutsättningar för både ökad kvalitet och högre måluppfyllelse. Digitala verktyg i skolan säkerställer att alla elever får nödvändig digital kompetens inför fortsatta studier och arbete. Våra elever får tillgång till en dator eller lärplatta under sin studietid.
Skolan är en viktig mötesplats. Där finns det många möjligheter att träffas och lära av andra. När det blir naturligt att träffas och umgås med varandra bidrar det till en trygg och inspirerande skoldag. Skolgården och våra andra gemensamma utrymmen är några exempel på bra mötesplatser på vår skola.