Vår vision på Hökåsenskolan är att varje elev ska utvecklas och nå sin fulla potential. Vi arbetar utifrån en helhetssyn på varje elevs lärande och utveckling, där mående, sociala sammanhang och kunskapsinlärning hänger ihop, och är beroende av varandra. Vi på skolan är alla elevhälsoarbetare. Elevhälsa är skolutveckling och berör oss alla!
Hökåsenskolan har ett multiprofessionellt elevhälsoteam, trygghetsteam och närvaroteam.
För många barn och ungdomar fungerar skolan bra. Men ibland kan det behövas extra hjälp och stöd. För att kunna ge rätt stöd behövs kunskap och resurser. Det har vi.
På alla kommunala grundskolor finns ett eget elevhälsoteam som har tillgång till:
• Rektor och/eller biträdande rektor
• Skolläkare eller skolsköterska
• Skolkurator
• Skolpsykolog
• Specialpedagog och/eller speciallärare
När det finns behov av ytterligare kompetens får skolan stöd från den centrala elevhälsan. Där finns logopeder och specialpedagoger med kunskap inom olika funktionsvariationer.
Vissa elever behöver ett mindre sammanhang som den egna skolan inte kan ge, därför finns kommungemensamma särskilda undervisningsgrupper. De fungerar som ett komplement till den egna skolan. Där sker undervisningen i små elevgrupper och med individuellt anpassad undervisning.
Innan en elev börja i en kommungemensam särskild undervisningsgrupp får eleven först särskilt stöd på sin nuvarande skola. Om det stödet inte räcker ansöker elevhälsoteamet och rektor om att eleven ska få plats i en särskild undervisningsgrupp.
De kommungemensamma särskilda undervisningsgrupperna finns på olika områden i staden, en del av dem finns i anslutning till eller i skolor. Ingen av grupperna tillhör en enskild skola.