Piltorpsskolans lärstudio hjälper elever som del av dag behöver undervisas i ett mindre sammanhang. Här kan man få hjälp att starta dagen, komma ifrån en stund för att ladda batterier, äta lunch i lugnare miljö eller få särskild träning på vissa moment som inte har fungerat i större grupper.
Personal från lärstudion arbetar även tillsammans med lärarna med att ständigt förbättra undervisningsmiljön för alla våra elever på skolan.
För många barn och ungdomar fungerar skolan bra. Men ibland kan det behövas extra hjälp och stöd. För att kunna ge rätt stöd behövs kunskap och resurser. Det har vi.
På alla kommunala grundskolor finns ett eget elevhälsoteam som har tillgång till:
• Rektor och/eller biträdande rektor
• Skolläkare eller skolsköterska
• Skolkurator
• Skolpsykolog
• Specialpedagog och/eller speciallärare
När det finns behov av ytterligare kompetens får skolan stöd från den centrala elevhälsan. Där finns logopeder och specialpedagoger med kunskap inom olika funktionsvariationer.
Vissa elever behöver ett mindre sammanhang som den egna skolan inte kan ge, därför finns kommungemensamma särskilda undervisningsgrupper. De fungerar som ett komplement till den egna skolan. Där sker undervisningen i små elevgrupper och med individuellt anpassad undervisning.
Innan en elev börja i en kommungemensam särskild undervisningsgrupp får eleven först särskilt stöd på sin nuvarande skola. Om det stödet inte räcker ansöker elevhälsoteamet och rektor om att eleven ska få plats i en särskild undervisningsgrupp.
De kommungemensamma särskilda undervisningsgrupperna finns på olika områden i staden, en del av dem finns i anslutning till eller i skolor. Ingen av grupperna tillhör en enskild skola.