Länk till Vklass

Så här tycker eleverna och vårdnadshavarna

Västerås stad skolverksamheter

Vi tror på våra elever. Våra förväntningar på vad de kan bli är höga. Vårt mål är att alla elever ska få möjlighet att utvecklas så lång som möjligt. För att lyckas utvecklar vi utbildningen efter elevernas behov. Här kan du läsa mer om vad vårdnadshavare tycker om Västerås stad Skolverksamheter.

Skolenkäten

Vi skickar regelbundet ut enkäter för att ta reda på vad elever och vårdnadshavare tycker om skolan i Västerås. Resultatet använder vi för att utveckla vår verksamhet. Om du är intresserad av att veta vad vårdnadshavarna tycker om just vår skola kan du vända dig till buf@vasteras.se för att få svar på det.

Bild på mikrofon

”Ordning och reda, bra lärare och ett fantastiskt bemötande”

Eva Sollén Mattsson, vårdnadshavare

– Det bästa betyget är att min son bara har varit borta ett par dagar från skolan och då berodde det på att han var sjuk. Om han inte hade trivts så skulle han aldrig gå dit.

Eva Sollén Mattssons son går i årskurs åtta på Kristiansborgsskolan i Västerås. Tidigare gick hennes dotter, som nu studerar på universitet, i fyra år på skolan. Det finns två anledningar till valet av barnens högstadieskola.

– Vi vill att barnen i första hand ska gå på en kommunal skola, förutsatt att den är bra. Vi tror på att blanda människor från olika bakgrund. Att skolan ligger i närheten och att det finns en cykelväg från vårt hem till skolan är den andra anledningen, för då kan de enkelt ta sig dit och hem själva, säger Eva Sollén Mattsson.

Försäkrade sig om bra stöd

Eftersom hennes son har en funktionsnedsättning försäkrade hon sig om att skolan kunde ge honom ett bra stöd.

– De kunde svara på alla mina frågor, vilket avgjorde.
Eva och hennes man fick också träffa elevvårdsteamet innan skolstarten och kunde diskutera sonens behov för att hans skolgång ska fungera på bästa sätt.

Smidig kontakt med mentorerna

Hon är nöjd med skolan. Barnen har trivts med både lärare och klasskamrater.

– Vår upplevelse är att det är ordning och reda och bra lärare. Utvecklingssamtalen är professionella och det är smidigt att ha kontakt med mentorerna som svarar på frågor via mejl och telefon. Om vi skulle vara mindre nöjda med något så vet vi att vi alltid kan höra av oss.
Bemötandet från personalen har varit extra viktigt för sonen. En händelse som hon särskilt minns var när hennes son, som då gick i årskurs 6, blev av med sin cykel.


– För honom innebar det kaos. Då gick bildläraren Karl Jonsson ut och stod och pratade med min son i en timme, tills jag kom. Det var helt fantastiskt att han tog sig den tiden och det betydde så mycket.

Får prova på många idrottsaktiviteter

I början var Eva Sollén Mattson skeptisk till att skolan inte har någon egen idrottshall och funderade över hur det skulle gå för sonen att ta sig till olika platser i Västerås.
– Men det har bara varit positivt. Eleverna får prova på fler idrottsaktiviteter än vad de annars skulle ha fått göra. Och för min son har det fungerat bra. Bara han vet vad som gäller i förväg, till exempel att imorgon har vi badminton i Klöverhallen och dit ska vi åka buss, så är det inga problem.

  • Du är här:
  • Rönnbyskolan /
  • Sök plats /
  • Så här tycker elever och vårdnadshavare