Välkommen till Sofiaskolan!

Sofiaskolan är en anpassad grundskola med inriktning mot ämnesområden 1-9. Skolans huvudbyggnad ligger på Skälby Rösegårdsgatan 1 från den 13 november 2023. Vi har en filial på Gryta, Tulpangatan 4.

Vår skola har funnit sedan 1991. För närvarande har vi 60 elever mellan 6-16 år. Antalet elever varierar i klasserna men vanligast är det 5-6 elever i varje klass.

Vi arbetar med individualiserad specialpedagogik anpassad för elever med autism. Vårt arbetssätt präglas av en strukturerad och tydligörande visuell pedagogik.

Skolmaten

Vi har egen skolrestaurang där vi lagar maten från grunden. De elever som kan och har intresse har möjlighet att äta i matsalen. Matsalen på Sofiaskolan har många små mindre rum för att skapa lugn och ro. På filialen finns mindre kök där eleverna äter klassvis i sina hemvister. Vi erbjuder specialkost till de elever som behöver det.

Personal

Vi har en hög personaltäthet och vi som jobbar är utbildade speciallärare, specialpedagoger, förskollärare, fritidspedagoger, barnskötare och elevassitenter.