På Sofiaskolan har vi motoriklektioner som bygger på att eleverna ska få möta olika slags rörelseaktiviteter och få utveckla allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva.
I våra sinnesrum erbjuds våra elever en lugn och sensoriskt stimulerande miljö. Rummen erbjuder både aktivitet och vila, här kan eleven ges sinnesupplevelser genom att lyssna, titta, känna och att undersöka olika material. Dessa rum kan minska stress och ångest samtidigt som de är utformade att ge olika sorters sinnesstimulans, allt utifrån den enskilde elevens behov.
Våra elever har tillgång till individuellt anpassade hjälpmedel som stöttar och kompenserar nedsatta förmågor. Till exempel kan en elev sitta på en cykel vid arbetsplatsen, det hjälper eleven att hålla uppmärksamhet och koncentration på skolarbete längre tid än om eleven suttit på en vanlig stol. Hjälpmedel erbjuds för att alla elever ska ha rätt förutsättningar att lyckas i skolan.
Våra skolgårdar är en förlängning av vår anpassade inomhusmiljö på så sätt att de inbjuder till en aktiv utevistelse för eleven som behöver göra av med energi samtidigt som det finns delar av gårdarna som erbjuder avslappning och lugn till de elever som behöver återhämtning. Det är även en lärmiljö och en plats för utomhuslektioner.
På våra kommunala grundskolor är lärmiljön viktig. Alla skolor arbetar med inkluderande lärmiljöer, digitala verktyg och skolan som mötesplats.
Den fysiska, pedagogiska och sociala lärmiljön är viktig. Vi arbetar med att förbättra lärmiljön för att alla elever ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Det handlar om att vi anpassar undervisningen utifrån varje elevs behov. Våra elever är delaktiga och har möjlighet att påverka lärmiljön i skolan.
I Västerås kommunala skolor ingår modern teknik som en naturlig del av undervisningen. Tekniken skapar förutsättningar för både ökad kvalitet och högre måluppfyllelse. Digitala verktyg i skolan säkerställer att alla elever får nödvändig digital kompetens inför fortsatta studier och arbete. Våra elever får tillgång till en dator eller lärplatta under sin studietid.
Skolan är en viktig mötesplats. Där finns det många möjligheter att träffas och lära av andra. När det blir naturligt att träffas och umgås med varandra bidrar det till en trygg och inspirerande skoldag. Skolgården och våra andra gemensamma utrymmen är några exempel på bra mötesplatser på vår skola.