Välkommen till Tillbergaskolan!

Tillbergaskolan är "den lilla skolan mitt i samhället" i Tillberga strax utanför Västerås. På Tillbergaskolan jobbar varje dag cirka 510 elever och 70 personal från förskoleklass till årskurs 9.

Välkommen till Tillbergaskolan!

Bild på enté

Skolans vardag

Vi har flera traditioner som vi är stolta över exempelvis:

• Värdegrundsdagen
  • Nobeldagen
  • Rommedagen för åk 8-9

Vi har aktiva elevråd som bland mycket annat jobbar med traditioner runt:

• Kanelbullens dag,
  • Första advent
  • Alla hjärtans dag mm
  • Vi har även Here4u som anordnar aktiviteter för elever på alla våra stadier.

1962

Tillbergaskolan togs i bruk 1962. Den bestod då av två byggnader och var en tre-parallellig högstadieskola. Tillberga kommun satsade stort på ortens ungdomar. En låg- och mellanstadieskola var också planerad.

1967

År 1967 slogs Tillberga kommun ihop med Västerås kommun. Just vid övergången till den nya kommunen kunde skolans nya idrotts- och simhall invigas. Även matsalen stod klar då.

1980

Den 13/12 1980 invigdes den nyare delen av skolan. Det blev ett bibliotek samt ytterligare en byggnad, som sammanförde de två tidigare. Planeringen för den efterlängtade låg- och mellanstadiedelen startade. Den skulle ersätta Sörbyskolan som var byggd 1909 samt 1924.

1986

I augusti kunde låg- och mellanstadiedelen tas i bruk. Äntligen hade Tillberga en 1-9 skola som låg tätt inom samma område.

2002

Till höstterminen detta år stod en ny matsalsbyggnad klar. Den inrymde också ett nytt lärarrum.

2007

En mycket efterlängtad renovering av högstadieskolan blev klar. Det blev en stor invigningsfest där gamla elever från skolan kom och visade vad de gjorde nu. Designern Lars Wallin visade sina gudomliga klänningar, som olika kändisar hade haft. Motocross-föraren Johan Carlsson berättade om sin sport. Eleverna som gick på skolan visade också vad de kunde. Några hade en modevisning där man kunde se vad de hade sytt i textilslöjden. Andra sjöng och spelade i musiken. Tillbergaskolan har haft och har fortfarande enormt duktiga elever!

2012

Skolan firade 50-års jubileum med öppet hus. Korridorerna bubblade av aktivitet och människor. Gamla och nya elever, anhöriga och personal minglade och mindes.

2015

Under vårterminen byggdes delar av den gamla högstadiebyggnaden om för att ge plats åt de allra yngsta eleverna. I maj stod det klart och hela verksamheten, från förskoleklass till år 9, kunde flytta ihop under samma tak. Den gamla låg- och mellanstadiebyggnaden byggdes om till 10 förskoleavdelningar. Under sommaren gjordes hela skolgården om för att inbjuda till lek, gemsamma äventyr och upptäcksfärder för barn och elever i alla åldrar.