Viksängsskolans profiler

Fotboll

Fotbollsprofil innebär två idrottslektioner med klassen samt två specialidrottspass med fotbollsgruppen varje vecka. Specialidrottspassen består av fotbollsundervisning, men under höst och vinter ersätts ett av fotbollspassen med annan idrottsundervisning som exempelvis simning, orientering och fysträning.

Fotbollsansvarig för Viksängsskolan är Joakim Falk och fokus ligger på individuell färdighetsträning. Fotbollspassen genomförs på Hamre IP eller i Klövernhallen och ligger först på dagen med tid för förflyttning.

För att välja fotbollsprofil ska du spela fotboll aktivt på din fritid.

Ishockey

Ishockeyprofil innebär två idrottslektioner med klassen samt två specialidrottspass med ishockeygruppen varje vecka. Specialidrottspassen består av ishockeyundervisning från augusti till april. Under några veckor på hösten ersätts ishockeyn med annan idrottsundervisning, t ex fysisk träning, orientering och simning en gång i veckan. Från slutet av oktober fram till påsklovet är det två ispass i veckan. Efter påsk kliver vi av isen och har andra aktivitet, dessa är till exempel innebandy, fysisk träning och volleyboll.

Profilen följer Svenska Ishockeyförbundets ABC-pärm med fokus på individuell färdighet. Ispassen genomförs på Rocklundaområdet och ligger först på morgonen med tid för förflyttning.

För att välja ishockeyprofil ska du spela ishockey aktivt på din fritid.

Individuell idrott med inriktning gymnastik
Det går också att välja profilen individuell idrott med inriktning gymnastik. Nystartad profil med första intag hösten 2024. Specialidrotten ligger först på dagen. Gymnastiken är i VGF hallen. Viksängsskolan arbetar tillsammans med föreningen VGF för att genomföra detta profilval. Avbrott från sin specialidrott sker under 5 veckor på hösten där det orienteras och gymnasterna har även simning.

För att välja profilen med inriktning mot simning eller gymnastik ska du vara aktiv i denna idrott på din fritid.