Gör din ansökan

Så här gör du för att söka plats på Viksängskolan

Om du går på en F-6 skola kan du söka plats på Viksängsskolan utan att välja en profil, det som vi tidigare kallade allmän idrottsinriktning. Du använder grundskolans e-tjänst och söker plats mellan januari och februari. Om det är många som söker och alla inte kan få plats, fördelas platserna enligt principen relativ närhet. Mer information om hur du gör för att söka plats och om relativ närhet finns på www.vasteras.se/skolaskola

Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Kontaktcenter 021- 39 00 00.

E-tjänst för grundskola

Information om skolskjuts

Så här gör du för att söka plats på våra idrottsprofiler

Alla elever i årskurs 6 som är folkbokförda i Västerås kan söka plats på Viksängsskolans tre valbara idrottsprofiler inför årskurs 7. De profiler som går att välja mellan är:

• Fotboll
  • Individuella idrotter med inriktning gymnastik eller simning
  • Ishockey

Du kan bara söka plats för ditt barn på en profil och du måste ange den under önskemål 1 i e-tjänsten, se exempel i informationsfoldern som du fått hemskickad med posten.

Du söker plats i e-tjänsten mellan januari och februari. I mitten av februari får du antingen kallelse till färdighetsprov eller besked om plats, beroende på hur många som sökt. Kallelse till eventeulla färdighetsprov mejlas ut med kort varsel till de berörda elevernas vårdnadshavare.

Om du inte vill behålla den profilplats du får kan du söka plats på en ny skola i april. Använd grundskolans e-tjänst välj Byta skola och därefter Ansök om skolbyte.

E-tjänst för grundskola

Information om Viksängsskolans idrottsprofiler

Om du är nyinflyttad eller önskar byta till Viksängsskolan

Viksängsskolan, tidigare allmän idrottsinriktning

Om du är nyinflyttad eller önskar byta till Viksängsskolan gör du det i e-tjänsten för grundskola. Om du har frågor är du välkommen att ringa Kontaktcenter 021- 39 00 00.

Mer information om hur du söker plats om du är nyinflyttad eller vill byta grundskola