Så här tycker medarbetarna

Vi jobbar med det viktigaste!

Som medarbetare inom gymnasieverksamheten är du det viktigaste vi har, det är våra medarbetare som får verksamheten att fungera. Du hjälper till att få en hel stad att fungera, genom att utveckla våra ungdomar i skolan. Här kan du läsa mer om vad våra medarbetare tycker om att jobba hos oss.

"Härliga elever, härliga medarbetare och fina lokaler."

Jessika Larsson - lärare transport

Vi har väldigt roligt tillsammans och skratten gör att det blir ännu roligare att gå till jobbet.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Elevkontakten är det allra bästa med mitt jobb. Jag tycker det är jätteroligt att arbeta med ungdomar och att få vara med på den resan de gör under gymnasietiden är väldigt givande. Ett exempel är elever som kommer till oss och är väldigt blyga och tillbakadragna och att sedan se dem på studentdagen, raka i ryggen och stolta, med mössan på och veta att de har klarat de tunga behörigheterna är otroligt tillfredsställande. Eller elever som har haft eller har det trassligt i livet som hittar sin plats här och utvecklas på både det personliga och professionella planet. Det är jättekul att veta att man gör skillnad för ungdomarna.

Vad är dina drivkrafter?

När jag sökte till lärarutbildningen var min största drivkraft att vara med och göra skillnad för branschen, att försöka få bort trötta gamla attityder och värderingar. Jag var så trött på att höra saker som; ”Det är så i den här branschen” Jag vill tro att vi kan vara med och påverka eleverna så att de kommer in i branschen med nya, fräscha attityder vad det gäller tex jämställdhet och med viljan att följa de lagar och direktiv som finns. Skolan har ett bra samarbete med branschen och jag tycker det är viktigt att ge eleverna rätt förutsättningar och värderingar när du ska ut i arbetslivet.

Vad tycker du är bra med att arbeta på just den här skolan?

Härliga elever, härliga medarbetare och fina lokaler. Toppa det med stora, fina ytor ute och en fin fordonspark. Jag gjorde min praktik under lärarutbildningen här på Edströmska och kände redan då att det var här jag hörde hemma. Efter avslutade studier jobbade jag på några andra skolor men när jag fick nys om en ledig tjänst här var jag snabb att söka den och det har jag aldrig ångrat!

Hur fungerar samarbetet med kollegorna?

Vi är ett stort arbetslag där vi har många olika kvaliteter vilket gör oss flexibla och duktiga på det vi gör. Jag upplever också ett stort stöd från kollegorna, har man tex en jobbig dag eller period så är det alltid någon som uppmärksammar det. Vi har också väldigt roligt tillsammans och skratten gör att det blir ännu roligare att gå till jobbet. De senaste åren har vi utvecklats mycket som team i och med flera nyanställningar och hårt arbete med struktur och upplägg av vårt arbetssätt, vilket har gett och ger goda resultat.

Vad finns det för fördelar av att jobba i en stor organisation som Västerås stad?

Det finns många fördelar med att arbeta i en stor organisation och jag uppskattar tillexempel att det alltid är ordning och reda. Jag upplever en trygghet i att arbeta i en stor organisation och det är också lyxigt att jag får många av fördelarna man har i en mindre organisation tack vare att vi har stort förtroende av vår närmsta chef.

• Du är här:
  • Edströmska /