Internationellt arbete

Edströmskas internationalisering

Vi på Edströmska vill vara en ledande yrkesskola i Sverige när det gäller samarbete över landsgränserna.

För närvarande har vi möjlighet att erbjuda praktikperioder i Frankrike, och vi tar även emot ungdomar från samarbetsskolorna för praktikperioder i Sverige.

Vi jobbar hårt för att få till kontakter inom övriga Europa så att våra elever ska kunna delta i olika EU-projekt..

Toulouse

På flygteknikutbildningen har vi ett samarbete med LPO Lycee Des Metiers Saint-Exupery i Toulouse, Frankrike. Våra elever får göra praktik i skolans hangarer, som ligger i anslutning till flygplatsen Blagnac, där även Airbus har sin fabrik. Snacka om en spännande miljö att jobba i!

Bourg en Bresse

Går du på personbilsteknik eller tungmekaniker på Fordons- och transportprogrammet så kan man välja att göra en fyra veckors praktikperiod på en verkstad i Bourg en Bresse, Frankrike. Vi har ett långtgående samarbete med Lycée professionnel Gabriel Voisin, som även besöker oss varje maj månad.