Om Edströmska

Bild fasad skolan

Utbildningar som leder till jobb

På Edströmska hittar du utbildningar som leder till jobb. Här blir du förberedd för arbetslivet.
Våra skoldagar liknar arbetsdagar, och du får ett väl utvecklat arbetsplatsförlagt lärande på något av våra 120 samverkansföretag. Ett nära samarbete med branschen gör att du får rätt kunskaper och erfarenheter. Många av våra elever har jobb redan på studentdagen.

Nära samarbete med branschen för bästa utbildning

Vi på Edströmska är stolta över vårt samarbete med branschen. Vi har väl fungerande programråd som leds av en styrelse från de olika företagen. Här får du en nära kontakt med branschen redan från början. Det kommer göra dig eftertraktad på arbetsmarknaden.

Vi förbereder dig för arbetslivet

Vi vill att du ska bli förberedd för arbetslivet. Därför är våra skoldagar upplagda med scheman som är så lika arbetslivet som möjligt. Alla har rast på samma tider och vi äter och fikar gemensamt i vår ljushall. På Edströmska kan du få jobb redan under utbildningstiden. Du kan till och med arbeta in din yrkesexamen på kortare tid än tre år.

Vi finns alltid till hands för dig, och vår undervisning är genomsyrad av entreprenöriellt lärande med koppling till arbetslivet.

Vem var Sigfrid Edström?

Edströmska har fått sitt namn efter Sigfrid Edström, en välkänd industriman och idrottsledare. Sigfrid Edström (1870–1964) var mellan åren 1903 och 1933 verkställande direktör vid ASEA. Under den perioden var han med och utvecklade företaget till att bli ett av de största och mest välrenommerade
elektrotekniska industriföretagen i Europa. Under åren 1933 till 1949 var han styrelseordförande för ASEA.