Våra program

Tre elever i arbetskläder på en byggarbetsplats

Bygg- och anläggningsprogrammet

En utbildning för framtiden

Bygg- och anläggningsprogrammet (BA) vänder sig till dig som är intresserad av husbyggnad, anläggning, plåtslageri eller måleri. På Edströmska finns två inriktningar: Anläggningsfordon och Mark och anläggning.

Med naturen som arbetsplats

Bygg- och anläggningsprogrammet på Edströmska är ett yrkesprogram som förbereder dig för att arbeta som anläggare eller maskinförare. Inom dessa yrken kan du arbeta både med nykonstruktion och renovering. Det finns alltid behov av kompetent personal inom Bygg- och anläggningsbranschen, eftersom deras verksamheter spelar en viktig roll i samhället.

Programmet erbjuder också programinriktat val för dig som saknar betyg i matematik eller engelska. Prata med din studie- och yrkesvägledare för att få mer information om hur du söker det.

Vad innebär det att arbeta som anläggare? Se film.

Vad innebär det att arbeta som maskinförare? Se film.

Elev som skruvar på en flygmotor

Flygteknikutbildningen

Med världen som arbetsplats

Flygteknikutbildningen är anpassad för dig som är intresserad av att jobba inom flygbranschen. Här får du en teknisk utbildning där du får lösa problem. I framtiden har du möjlighet att arbeta utomlands.

Högtflygande drömmar

Du som är intresserad av kombinationen teknik och flygplan kommer att kunna få en intressant och lärorik utbildning vid Edströmska. Utbildningen är både praktisk och teoretisk. Att använda ny teknik och lösa tekniska problem genom metodisk felsökning utgör en del av en flygteknikers vardag, likväl som dokumentation av utfört arbete.

Att arbeta med flygplan ställer krav. Därför är det viktigt att du kan behålla lugnet i pressade situationer. Du bör också vara flexibel, kunna arbeta i team samt vara ansvarstagande.

Elever diskuterar med lärare framför en lastbil

Fordons- och transportprogrammet

En utbildning med många möjligheter

Utbildningen passar dig som är tekniskt intresserad och vill ha en yrkesinriktad utbildning. Programmet har flera olika inriktningar och beroende på vad du väljer finns många yrkesutgångar. Utbildningen ger dig grundläggande högskolebehörighet.

Fordon av alla slag...

Fordons- och transportprogrammet är ett yrkesförberedande program för arbete som mekaniker/tekniker på fordon (personbil, lastbil, maskiner, motorcyklar, buss, båtmotorer, gräsklippare mm). Utbildningen kan också leda till arbete inom transportsektorn som yrkeschaufför eller arbete på lager. Utbildningen Karosseri och lackering finns som lärlingsutbildning.

Första året innehåller mycket teori som lägger grunden för din vidareutbildning inom samtliga inriktningar. Inom alla yrkesinriktningar är det av stor vikt att man kan samarbeta med sina arbetskamrater samt att man besitter en social kompetens, eftersom man har många kundkontakter.

Programblad Inriktning Lasbil och mobila maskiner Pdf, 2 MB.

Programblad Inriktning Karosseri och lackering Pdf, 1.9 MB.

Programblad Inriktning Personbil Pdf, 2 MB.

Programblad Inriktning Transport Pdf, 2 MB.

Elever diskuterar med lärare framför en lastbil

Yrkesintroduktion Fordon och transport

För dig som gillar bilar och andra fordon

Yrkesintroduktion Fordon och transport passar dig som är nyfiken på hur det är att jobba med fordon eller transporter. Här får du grundkunskaper om hur branschen fungerar och vilka typer av arbetsuppgifter det finns.

Gillar du bilar och andra fordon? Tycker du om att skruva, meka och vårda fordon? Då passar Yrkesintroduktion Fordon och transport dig.

Du lär dig om hur fordon är uppbyggda, att hantera olika verktyg, arbetsmiljöregler och enklare fordonsservice. Det du lär dig får du öva på praktiskt i våra verkstadslokaler. Du läser också svenska, engelska och matematik.

Tillsammans tar vi fram en individuell studieplan som anpassas efter dina behov och önskemål.

Yrkesintroduktion Mark och anläggning

Var med och bygg grunden för framtiden

Yrkesintoduktion mark och anläggning på Edströmska är ett yrkesprogram som förbereder dig för att arbeta som anläggare. Det finns alltid behov av kompetent personal inom Bygg- och anläggningsbranschen, eftersom deras verksamheter spelar en viktig roll i samhället.

Programmet erbjuder de gymnasiala kurser som ingår i yrkespaketet för väg och anläggningsarbetere, 1100 poäng.