Våra program för kommunal vuxenutbildning

Kommunal vuxenutbildning är utbildningar inom gymnasial nivå för vuxna. Det är hemkommunen som beslutar om de upphandlar en utbildningsplats av Västerås till den sökande. Det är Vuxenutbildningscentrum (VUC) i Västerås som gör antagningen till kommunal vuxenutbildning. Se mer information om antagningen och kontaktuppgifter till vuxenutbildningen.

Hjullastare

Anläggningsförare

Bygger grunden för vårt samhälle

Vår vuxenutbildning till anläggningsförare är en branschanpassad utbildning som ger dig de bästa förutsättningar för att gå ut till jobb direkt efter kursslut.

Teknisk utbildning

Utbildningen ger grund för arbete som maskinförare.

En maskinförare arbetar med att förflytta jordmassor med maskiners hjälp. Utifrån att man skall forma jord till ett önskat resultat medhjälp av verktyg eller maskiner, behöver man som yrkesutövare vara praktiskt lagd samt ha ett estetiskt tänkande/seende.

Idag kombineras mekanik, hydraulik och elektronik i anläggningsmaskinerna. Satellitbaserade system används för mätning och styrning av olika funktioner. Du får lära dig att planera och genomföra ett arbete från ritning till att grävning/schaktning är utförd. För att kunna utföra olika typer av grävningsarbeten behöver du ha kännedom om olika markförhållanden, till exempel vilka egenskaper grus, sand, berg och asfalt har. Som maskinförare ansvarar du för service och underhåll på maskiner och utrustning. Det finns många bestämmelser och regler runt anläggningsarbeten som du under lär dig under utbildningen.

Det ska se snyggt ut!

En viktig förmåga som behövs för maskinförare är att ha sinne för hur du estetiskt genomför olika arbeten. Du bör ha förmågan att i förväg tänka ut hur ett område ska se ut när det blir färdigt för att med maskiners hjälp kunna forma marken.

länk till programblad Pdf, 1.8 MB.

Bild på lastbil

Yrkesförare - lastbil

Håller Sverige rullande

Bli en av de 50 000 nya lastbilschaufförer som behövs i Sverige. Vår vuxenutbildning till yrkesförare är en komplett yrkesutbildning som ger dig alla verktyg för att få jobb direkt efter avslutad kurs.

Varierande möjligheter

Är lastbilschaufför ett yrke för dig? Vi tror det. För oavsett om du trivs med att träffa mycket folk eller föredrar att vara ensam i din hytt, finns det en yrkesinriktning för dig. Och oavsett om du vill köra timmer i skogen, distribuera varor till butiker eller styra själv över din egen arbetsdag.

Modern fordonspark

Edströmska har en gedigen fordonspark vilket gör att möjligheten för eleverna att övningsköra är mycket god. Parkens mångfald gör också att det finns många typer av fordon vilket ger ett brett kunskapsområde inom yrket, som tex olika typer av växellådor, motorer, osv.

länk till programblad Pdf, 1.9 MB.

Elev som kör buss

Yrkesförare - buss

Serviceyrket på hjul

Vår vuxenutbildning, Persontransporter med buss, ser till att du är redo att möta kraven som ställs i yrket som busschaufför.

Både stads- och turistbussar

Under din tid hos oss får du möjlighet att köra både stadsbuss och turistbuss. Detta ger dig större valfrihet när du ska söka jobb efter avslutad utbildning.

länk till programblad Pdf, 781.1 kB.

• Du är här:
  • Edströmska /