Våra lokaler

Lidmanskas ljusa och anpassade lokaler

Välkommen att studera hos oss!

När du kommer in på Lidmanska möts du av öppna, ljusa och luftiga lokaler blandat med mysiga hörnor och studierum. Alla lokaler är såklart anpassade och utrustade efter vår behov. Vi gör vårt allra bästa för att skapa en harmonisk plats som du ska trivas i under dina år på skolan. Korridorerna som du rör dig i är försedda med både studieplatser, ett café, uppehållsytor och spelhörnor. Vi vill verkligen att du ska känna dig som hemma!

Skolan finns centralt i Västerås, nära stadens olika kulturaktiviteter. Vi har också nära till naturen och till idrottsanläggningar.

Klassrummen

Klassrummen är anpassade efter storleken på klasserna. Vi har även många små grupprum där man kan få sitta i lugn och ro och arbeta mer enskilt om du behöver. Alla rummen är trevligt inredda och har stora fönster som släpper in ljuset.

Idrott

På skolan finns ett rörelserum där vi i små grupper kan utöva enkla övningar som tränar kroppens motorik. För de elever som kan och behöver mer utmaning har vi idrottslektioner i idrottshallen på gamla Wenströmska skolan.

"Café koppen"

På Lidmanska har vi ett eget café som är öppet under förmiddagsrasten. Där turas alla klasser om att arbeta. Eleverna förbereder det som ska säljas, ansvarar för försäljningen, serverar och tar betalt i kassan.

Bibliotek

På skolan finns ett litet bibliotek. Klasserna gör också ofta besök på Västerås stadsbibliotek. Promenaden dit tar knappt tio minuter.

Drevet på Södra gryta

Drevet

På Södra Gryta hittar du vår filial som kallas "Drevet". Här går våra elever som behöver ha en extra lugn studiemiljö. Eleverna har var sitt arbetsrum, mysiga gemensamma utrymmen, klassrum och en härlig trädgård som vi alla hjälper till att sköta.

Eldorado

På Tunbytorp hittar du vår lilla del av skolan som kallas Eldorado. Här arbetar vi mycket praktiskt. Du får lära dig att odla grönsaker, klippa gräs och snickra.

Restaurang Rosenhill

Rosenhill - en förstklassig restaurang

Vi har turen att ha Restaurang Rosenhill som vår skolmatsal. Vi delar den med Mälardalens Högskola och lunchgäster utifrån. Vi har de senaste åren även arrangerat flertalet elevaktiviteter i restaurangen, bland annat under avslutningsveckorna. Menyn är en härlig blandning av husmanskost och "elevernas favoriter". Till varje måltid serveras grönsaker, mjölk, vatten och knäckebröd. Mjukt bröd serveras när det är soppa.

Vi erbjuder även lunch i mindre matsalar på skolan, för dig som behöver en lite lugnare miljö.

• Du är här:
  • Lidmanska /