Våra lokaler och lärmiljöer

Så här ser det ut hos oss!

Undervisningen bedrivs i främst fyra hus; Hallskolan, Gamla huvudbyggnaden, Gamla annexet och Nya annexet. Idrotten har två olika lokaler och utöver detta har vi även Sveriges enda bevarade skolfängelse, Proban, ett eget skolmuseum och en botanisk trädgård.

Se en film om våra lokaler

Hallskolans entre

Hallskolan

Hallskolan är skolans huvudbyggnad och också den yngsta av våra byggnader, den stod färdig 1952. Här finns:

• Ljushall
  • Cafeteria och skolrestaurang
  • Elevrådets expedition
  • Vaktmästeri
  • Bibliotek
  • Tysta läsesalen
  • Datainstitutionen
  • Specialpedagoger och lärstudio
  • Fritidsledare och Skol-IF
  • Bildsal
  • Elev- och rektorsexpedition
  • Elevhälsa
  • Studie- och yrkesvägledare
  • Institutioner för naturvetenskap och teknik
  • Laborationssalar
  • Lektionssalar 100-300 och S1-S7

I ljushallen sker alla upprop samt avslutningar.

Gamla huvudbyggnaden

Gamla huvudbyggnaden är byggd under mitten av 1800-talet. Lokalerna återinvigdes efter renovering hösten 2007. Här finns:

• Aula
  • Musiksal
  • Institutioner för språk
  • Institution för Barn- och fritid
  • Lektionssalar 400-500
Gamla huvudbyggnaden sedd från skolgatan
Nya annexet

Nya annexet byggdes i början av 1900-talet. Här finns:

• Institutioner för svenska, historia, religion och filosofi
  • Lektionssalar 900-1100.

Gamla annexet

Gamla annexet byggdes i början av 1900-talet och stod färdig 1903. Här finns:

• Institutioner för samhällskunskap och psykologi
  • Wegas
  • Dramasal/Teater
  • Lektionssalar 600-700
Gamla annexet
Gamla gymnastiken

Byggnaden är ritad av stadsarkitekt Erik Haar och stod färdig 1929.
Byggnaden renoverades invändigt 2004. Här finns:

• Idrottssal 2

Nya gymnastiken

Nya gymnastiken ligger på Gåsmyregatan. Här finns:

• Idrottsal 1A och 1B
  • Danssal
  • Gym
Nya gymnastiken
Gymnastiken

Vårt skolbibliotek

Skolbiblioteket på Rudbeckianska gymnasiet är till för att utveckla elevernas läsande och skrivande. Bibliotekarien samarbetar med lärarna för att fullt ut kunna använda biblioteket som en resurs i undervisningen. Genom skolbibliotekets sidor online finner du tillgång till databaser och andra digitala resurser. Besöker du biblioteket hjälper personalen gärna till med frågor om läromedel eller att hitta bra källor till ditt skolarbete. Dessutom finns möjligheten att låna böcker för att utveckla din fritid och framtid: kanske en träningsbok för att komma igång med löpträning, en rysk roman till sommarlovet, en fördjupning i något favoritämne, eller en svårsläppt spänningsroman för kvällsläsningen?

Skolbiblioteket finns i anslutning till Ljushallen i Hallskolan. Inne i biblioteket hittar du böcker, tidningar och tidskrifter, men även studieplatser. Det finns en dator för sökning i skolbibliotekets katalog och en självbetjäningsautomat som gör att du kan låna böcker på egen hand. I huvudsak finns skönlitterära böcker på svenska och engelska men du hittar böcker på flera språk. Facklitteraturen finns i vad som kallas Tysta läsesalen som är öppen för självstudier varje skoldag även om biblioteket i övrigt är stängt.

Kom gärna in och slå dig ned i den sköna sittgruppen, hitta en bra bok, läs en tidning eller bara slappna av en stund.

Selma och Strindberg
Hallskolan på hösten
Cafe
Matsal

Skolrestaurang och café Ljuset

Skolrestaurangen finns i suterrängvåningen i hallskolan och drivs av Västerås Stads restaurangenhet. Matsalen omgick nyligen omfattande renovering och invigdes hösten 2021.
Till lunch serveras två maträtter varav den ena alltid är vegetariskt. Veganskt alternativ serveras varje dag.

Café Ljuset finns i ljushallen och invigdes även det under hösten 2021. Här finns det möjlighet att köpa bland annat smörgåsar, frukt, yoghurt, juice, kaffe och te.