Elevaktiviteter

Gör din skolgång roligare - delta och påverka

Traditioner och aktiviteter under skoltiden

Skolan har under många år bevarat och skapat nya traditioner av olika slag, vilket ger gemenskap och sammanhållning bland oss Rudbeckianer. Både bland elever och medarbetare.

Elevrådet, Aktivitetsdepartementet (AD), Rudbeck Party Patrol (RPP), Here4u och Skol-IF är föreningar på skolan som anordnar olika aktiviteter under hela skolåret. Dessa föreningar gör vardagen i skolan trivsammare.

Aktiviteter som alla hjärtans dag-hälsningar, påskpyssel, julkort, glassätartävling, Sten- Sax- Påsetävling, tårtbyggartävling, äggletartävling, hunger games och Fifa-turneringar är bara exempel på populära inslag i vardagen.

En årlig tradition för hela skolan är Rudbeckslunken där alla går eller springer Hälsospåret kring Svartån. I samband med lunken samlas pengar in till välgörande ändamål.

Inför studenten har vi många gamla traditioner som engagerar hela skolan.

• I november börjar julstämningen synas i ljushallen då blivande studenter klär sina skåp med olika teman.
  • Luciafirandet sker varje år i Domkyrkan tillsammans med skolans musikprofil.
  • Juldansen kring granen som lockar hela skolan avslutas med Västerås längsta slängrumpa.
  • Julbalen som äger rum i mitten av december är den fest som avslutar höstterminen och inleder nedräkningen mot studenten.
  • I april startar alla i åk 3 att tillverka sina nedräkningskalendrar som sedan pryder ljushallen fram till studentdagen.
  • I slutet av maj är dag för den stora Utklädnasshowen då alla blivande studenter klassvis tävlar med dans- och musikshow.
  • Den traditionella mösspåtagningen äger rum i skolans vackra aula där blivande studenter och medarbetare minglar. Studenterna beordras under trivsamma former "mössa på".
  • Å-draget är en dragkamp mellan elever och medarbetare där lagen ställer upp på varsin sida av Svartån. Vinnare i dragkampen är det lag som drar ned det andra laget i ån.
  • I å-racet kan alla elever delta med egentillverkade"flytande" farkoster. Färden längs Svartån avslutas vid Stadshuset där gemensam fika väntar.
  • Under studenttiden anordnas ett antal fester som t ex 100-dagarfesten, Maskeradfesten och självklart Studentfesten.

Rudbeckianskas skolidrottsförening

Rudbeckianskas skolidrottsförening är en idrottsförening som satsar på bredd och elit. Genom att dela upp de flesta sporterna i elit- och motionslag kan alla delta på sin nivå och alla kan tillföra något till laget.

På motionssidan har vi som mål att få med så många som möjligt och att alla ska få känna på idrottens härliga sidor. På elitsidan har föreningen som mål att bli så bra som möjligt.

Vi lägger stor vikt i att ha variation i sporterna. Varje termin ger vi eleverna möjligheten att delta i klassturneringar och individuella sporter, allt från futsal till badminton. Klassturneringarna ger eleverna chansen att lära känna varandra bättre inom den egna klassen men också att lära känna andra elever vid skolan. Du har också möjlighet att låna hall och utrustning för egna idrottsaktiviter.

Skol IF har tillgång till skolans idrottshallar och har som mål att fylla varenda minut med aktiviteter. Förutom att skollagen tränar och klassturneringar arrangeras ger vi också enskilda grupper eller klasser möjlighet att låna en idrottshall för att genomföra egna aktiviteter.

Skolans fina och välutrustade gym står också till medlemmarnas förfogande efter skoldagens slut. Här kan man träna kondition och styrka på egen hand efter en genomgång av idrottsläraren.

Följ oss på Facebooksidan Rudbecks IF

Elevrådet logotype

Var med och påverka och gör din röst hörd

Elevrådet på Rudbeckianska gör allt för att Rudbeckianska ska vara en bra skola. Elevrådsstyrelsen driver elevrådets frågor i skolkonferensen, för att alla på skolan ska ha en möjlighet att påverka sin skola och sin tid på skolan.

Elevrådet består, förutom av elevrådsstyrelsen, av flera olika sektioner, där många elever på skolan är engagerade på olika sätt. Eftersom elevrådet är alla elever på skolan, så kan vem som helst starta en sektion, gå på något av våra stormöten eller med stöd av elevrådsstyrelsen driva en fråga på egen hand.

Exempel på vad elevrådet har gjort under året är sektionsdagen, när alla sektioner visar upp sig i ljushallen och värvar nya medlemmar, utbildningar för klassrådsrepresentanter, en debatt om skolfrågor inför valet.