Länk till mer information om IST Home

Att kombinera logik och praktik kräver bra teknik

Emma Frisk - Teknikprogrammet

Med ögonen på datorskärmen arbetar Emma Frisk metodiskt sig fram mot de uppsatta målen. Sedan hon tog sin examen har tekniken varit en ständig följeslagare. Men hennes yrke idag kräver mer än bara en logisk förståelse.

- Visst, det blir många dagar framför skrivbordet. Men de riktigt roliga dagarna är när jag får testa det jag programmerat i verkligheten. Det är inte att stilla som är det roliga, säger Emma.

När Emma skulle göra sitt gymnasieval så var hon till stora delar säker på åt vilket håll det skulle luta. Med föräldrar som inspiration och som båda hade ingenjörsbakgrund så stod det mellan två program. Att valet föll på teknikprogrammet hade däremot mer med hennes specialintresse att göra. Eller snarare bristen för ett speciellt ämne.

- Jag valde mellan teknik och natur, men jag har aldrig tyckt att biologi är så roligt så då fick det bli teknik.

Med en stor kärlek till matematik och fysik blev valet av program en succé. Emma blev också överraskad av en sak som gjorde att hon definitivt inte ångrade sitt gymnasieval.

- Det som slog mig var att teknikprogrammet är en blandning. Det är inte ett renodlat praktiskt program och visst är det ett väldigt teoretiskt program. Men det finns väldigt mycket praktiska tillämpningar som gör att det inte känns så teoretiskt.

Emma berättar hur programmet har gett henne många möjligheter till både teorier och praktik. Lektioner blandas med laborationer och praktiska tillämpningar. Framför allt var det programmeringen som fastnade och som har kommit att bli en stor del av hennes yrkesliv.

- Jag märkte att programmeringen gav mig någonting som jag behöver. Det är viktigt för mig att kunna få något tillbaka. När jag programmerar en webbsida så får jag direkt feedback på hur det ser ut. Det blir synligt och inte bara abstrakt.

Emma tog studenten 2015 och har bara bra saker att säga om sin utbildning. Hon upplevde att lärarna hon haft var engagerade på ett sätt som behövs. Det var lärare som gjorde jobbiga saker roliga och som hjälpte henne ta sig igenom utbildningen. När hon sedan stod inför valet som många 19-åringar står inför, den ständiga frågan om vad man ska göra med sitt liv, så var det inte ett självklart val. Även om så klart vissa saker var självklara.

- Jag visste inte riktigt vad jag ville läsa. Men jag kände starkt för matematik, fysik och för programmering. Jag är också från Västerås så jag började titta på vad jag kunde läsa på MDH (nuvarande MDU).

Emma började sina första universitetsår lite trevande och läste några enstaka individuella kurser och fick i samma veva prova på något som kallades för Tekniksprånget som gav möjligheten att prova på jobbet som ingenjör. Det kändes rätt och Emma hoppade sedan på en utbildning som civilingenjör i robotteknik. Utbildningen gav en bred kunskap och samtidigt specialistkunskaper i programmering, AI, elektronik och mekanik. Områden som idag verkligen kan ses som framtidsområden. Men det var inte enbart framtidsutsikterna som lockade för Emma i valet av utbildning.

- Robotar är något som rör på sig. Det ger programmeraren direkt återkoppling och för mig är det väldigt viktigt att inte bara sitta framför en datorskärm.

Utbildningen klarades av och gav Emma en bra grund för framtida arbetsliv. Det tog henne till hennes nuvarande arbete där hon har sin bas hos ett Västeråsbaserat företag, men där hon för tillfället arbetar som konsult åt ett företag i Örnsköldsvik. Företaget tillverkar stridsfordon och Emma roll är att skapa grafiska interface åt dessa fordon. Förutom arbetet att programmera fram dessa system så allt fungerar rent praktiskt ingår även att skapa system som fungerar bra visuellt och som är snyggt och behagligt för ögonen. Arbetet kombinerar mycket av det som Emma tycker är roligt och det är framför allt en sak som ger henne lite extra glädje att komma till jobbet varje dag.

- När man får lösa ett problem som man slitit med ett tag, gärna att problemet har varit svårt och man har fått jobba för det. Då är det roligt att arbeta.

En annan sak som ger glädje är att få lösa dessa problem tillsammans med sina kollegor. Arbetet som programmerare är så klart till viss del ett ensamarbete, men lika mycket ett socialt och kollektivt arbete. Tillsammans med sitt team så arbetar man mot samma målbild och ganska ofta så har man diskussioner om hur man ska gå vidare mot nya framtida mål. För Emmas del så har arbetslivet bara börjat och arbetet med att utveckla morgondagens system går vidare. En livsresa som för henne och många andra har startat på teknikprogrammet.