Sök till gymnasiet

Hur antagningen går till

Antagning till gymnasieskolan sköts av Gymnasieantagningen som sitter i Stadshuset, Västerås.

Mer information om ansökningstider och inloggning på gymnasieantagningens sida

Vill du veta mer om processen för val och antagning hittar du det på vasteras.se

Sista ansökningsdatum är i februari och i god tid före dess får du information och inloggningsuppgifter från studievägledaren på din skola. När du söker till gymnasiet ska du välja program, skola och önska vilken inriktning du vill gå. Om du inte har tillgång till internet kan du göra din ansökan på en blankett som du får av din skolas studievägledare.

För dig som ska söka något av introduktionsprogrammen

Du väljer introduktionsprogram i samråd med din studie- och yrkesvägledare, Arenan och dina vårdnadshavare. Det är Arenan som ansvarar för placering och antagning för följande program:

• Språkintroduktion
  • Individuellt alternativ
  • Yrkesintroduktion
  • Programinriktat val till högskoleförberedande program

Om du vill söka programinriktat val till yrkesförberedande program gör du det via e-tjänsten Dexter. Din studie- och yrkesvägledare i grundskolan hjälper dig att söka till programmet. Programinriktat val är för dig som saknar betyg i matematik eller engelska. Prata med din studie- och yrkesvägledare för att få mer information.

Kontaktuppgifter och mer information om Arenan finns på vasteras.se

Gör rätt val för dig

Det kan vara mycket att tänka på när du ska välja till gymnasiet. Fundera över vilket program du är intresserad av och utgår från dig själv. Vilka är dina drömmar, vad skulle du vilja jobba med eller vill du studera vidare? Det är viktigt att du gör ett eget val, inte ett "kompisval" eller "föräldrarval". Du måste trivas och följa just dina intressen. Innan du gör ditt val gå på Öppet hus, gör en prova-på-dag, ladda upp och ställ frågor till din studie- och yrkesvägledare.

Det som är bra att veta är att alla kommunala gymnasieskolor erbjuder:

• utbildningar med högsta kvalitet
  • engagerande och behöriga lärare
  • fina lokaler i rätt lägen
  • högskolebehörighet på alla program
  • ett väl utvecklat samarbete med högskola, företag, organisationer och föreningar
  • internationella utbyten
  • studie- och yrkesvägledning
  • tillgång till skolbibliotek
  • näringsriktig skolmat
  • elevhälsa
  • modern teknik och pedagogik, till exempel får alla en egen dator som används i undervisningen.
  • Du är här:
  • Tranellska /