Våra program

På Tranellska kan du läsa programmen Hotell- och turism, Restaurang- och livsmedel eller Yrkesintroduktion.

Information om hotell- och turismprogrammet

Hotell- och turismprogrammet

Vill du arbeta i en fartfylld, internationell miljö?

Lockas du av resor, språk, hotell, service och kultur? Är du utåtriktad, positiv och har lätt för att samarbeta? Då är hotell- och turismprogrammet något för dig.

Yrkesförberedande program med högskolebehörighet

Hotell och Turismprogrammet är ett yrkesförberedande program. Vi ser också till att du får grundläggande högskolebehörighet, för att du ska ha alla vägar öppna inför framtiden. Efter utbildningen kan du också läsa vidare på yrkeshögskola eller andra kvalificerade yrkesutbildningar inom hotell och turism.

Programmet erbjuder också programinriktat val för dig som saknar betyg i matematik eller engelska. Prata med din studie- och yrkesvägledare för att få mer information om hur du söker det.

Branschrekommenderad utbildning

Hotell och turismbranschen är världens snabbast växande med många olika yrken. Här finns ett stort behov att anställa många medarbetare i framtiden, enligt branschorganisationen Visita.

Ladda ner vårt programblad här. Pdf, 1.3 MB.

Information om restaurang- och livsmedelsprogrammet

Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Hela världen som arbetsplats!

Är du intresserad av mat,dryck, bakning och människor? Då är det här programmet rätt för dig. Här får du kunskap och erfarenhet för att arbeta som kock, servitör, bartender eller bagare.

Yrkesförberedande program med stora möjligheter inför framtiden

Restaurang- och livsmedelsprogrammet är ett yrkesförberedande program, du får även grundläggande högskolebehörighet så att du kan studera vidare på högskolan. Efter utbildningen kan du också läsa vidare på yrkeshögskola eller andra kvalificerade yrkesutbildningar inom restaurang och bageri.

Hos oss får du lära dig tillverkning från grunden - från hur du använder olika råvaror fram till färdiga maträtter, drycker och bakverk. Du får utveckla din kreativitet, initiativförmåga och servicekänsla. Första året provar du på olika inriktningar. Därefter väljer du din specialitet; bageri och konditori eller kök och servering.

Branschrekommenderad utbildning

Branschen väntar på dig! Efterfrågan i branschen är stor efter utbildade kockar, servitörer, bagare och konditorer. Branschrepresentanter är dessutom delaktiga i utbildningen och ser till att du får de kunskaper som efterfrågas.

Ladda ner vårt programblad här. Pdf, 1.2 MB.

Information om hotell- och turismprogrammet

Yrkesintroduktion på RL och HT

På Tranellska får du alla förutsättningar att lyckas med dina studier!

Programmet passar dig som lär dig bäst genom att praktiskt göra saker. Utbildingen varvar teori och praktik, du läser antingen på grundskole- eller gymnasienivå beroende på dina förkunskaper.

Tranellska gymnasiet är en liten skola och alla dina lektioner kommer vara lärarledda. Du får möjlighet att läsa gymnasiekurser integrerat med övriga gymnasieelever.