Välkommen till Widénska gymnasiet!

Widénska gymnasiet är gymnasieskolan för dig som vill kombinera idrott och studier. Vi är Mälardalens största idrottsgymnasium. Här finns programmen barn- och fritid, ekonomi, samhällsvetenskap och naturvetenskap.

Välkommen på öppet hus!

Vi bjuder in till öppet hus

Välkommen på öppet hus Onsdagen den 17 april, 17.30-19.30

2024-03-22

Välkommen på öppet hus Onsdagen den 17 april, 17.30-19.30

Statsministern besökte Widénska

Frågestund med alla i årskurs 3

Under onsdagen besökte statsminister Ulf Kristersson (M) Västerås och Widénska. Statsministern fick träffa skolans rektor och elevrådsordförande. Han passade även på att mingla med eleverna i gymmet för att prata idrott och signera en tröja. Dessutom höll han en engagerande frågestund med alla elever i årskurs 3 i Testcentret.

2024-02-15

Först på agendan under onsdagens statsministerbesök i Västerås stod ett besök på Widénska gymnasiet.

Det var ett mycket lyckat besök, fantastiskt att statsministern ville besöka vår verksamhet. Han har en bakgrund inom idrotten och hade själv gärna velat gå på en skola som Widénska där man kombinera idrott och studier på bästa sätt, säger Annika Östling Sandgren, rektor Widénska gymnasiet.

Vid sitt besök fick Kristersson möjlighet att interagera med eleverna i årskurs 3, som fick ställa frågor till statsministern. Han besökte även Widénskas gym och pratade idrott med elever där, samt träffade elevrådsordföranden. Statsministern berättade att även han hade varit elevrådsordförande tidigare.

Det kändes roligt, ärofyllt och samtidigt overkligt att få träffa statministern. När jag pratade med honom verkade han mycket intresserad av hur skolan arbetade med att kombinera idrott och studier. Vi pratade mest om idrott, studier och vad jag tyckte om Widénskas upplägg. Han var engagerad och jag fick känslan att han var genuint intresserad. Dagen blev helt annat än en vanlig skoldag och det var kul att han besökte oss och tog sig tid att svara på våra frågor, berättar Jesper Vikman, elevrådsordförande.

Frågestund i Testcentret med 150 elever

Under onsdags morgon fick eleverna veta att statsministern skulle komma och de kunde ställa frågor till honom. Tillsammans med samhällsläraren Fredrik Svanberg arbetade klassen då fram frågor utifrån ämnen som eleverna själva tyckte var viktiga. Under frågestunden kom även flera spontana frågor från eleverna.

Jag är särskilt stolt över våra elever, blivande studenter, som visade på stort engagemang och ställde många kloka frågor om framtida utmaningar, klimat, energiförsörjning kopplat till detta, kärnkraft, otrygghet/kriminalitet, jämställdhet, likvärdig skola, energiförsörjning, konflikter i värden och Sveriges roll i Nato till exempel. Statsministern visade stort intresse för eleverna och verksamheten och flera elever fick möjlighet till spontan dialog vilket var mycket uppskattat, säger Annika Östling Sandgren, rektor Widénska gymnasiet.

Som gåva fick statsministern en matchtröja från Widénska med sina initialer på som han lovade att ha på sig på nästa träning.

Efter besöket på Widénska gymnasiet begav sig statsministern till Bäckby, där Polismyndigheten berättade om arbetet som bedrivs för att stoppa nyrekryteringen till kriminella gäng.

Julia Fritz

"Här kan jag kombinera min idrott med mina studier"

Julia Fritz Tikkanen, 18 år - Klass SA17a

-På Widénska kan jag kombinera min fotbollskarriär med mina studier på ett bra sätt.

2019-11-06

Julia fortsätter:

- Blockläsningen gör att jag hinner med väldigt mycket under lektionerna och kan lägga mer tid på träning utanför skoltid. Alla på Widénska delar idrottsintresset. Det gör att det är väldigt bra stämning på skolan. I framtiden vill jag bli politiker och fortsätta med idrott på fritiden, berättar hon.

Vill du göra som Julia och plugga samhäll?

Spana in sidan om samhällsprogrammet och läs mer om vad det innebär

Program på Widénska

Samhällsvetenskapsprogrammet är ett av programmen Widénska har tillsammans med Barn- och fritidsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet.

En glad elev

"Widénska var ett självklart val för mig"

Adam Andersson, 18 år - klass EK17

- Jag har vetat länge att jag vill gå på Widénska. Dels spelar jag innebandy och ville fortsätta satsa på det och dels visste jag att det var en bra skola.

2019-11-04

- Jag valde Ekonomiprogrammet för att det ger mig en bra grund för framtiden. Jag vill antingen läsa vidare till jurist, ekonom eller mäklare. Jag är jättenöjd med att det går att kombinera idrott och studier. Tack vare att du dels även tränar på skoltid och dels har ett bra upplägg för studierna så går det att satsa både på skolan och träning. Alla på skolan förstår din satsning på idrott, säger Adam.

Vill du göra som Adam och plugga ekonomi?

Spana in sidan om ekonomiprogrammet och läs mer om vad det innebär

Program på Widénska

Ekonomiprogrammet är ett av programmen Widénska har tillsammans med Barn- och fritidsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet.

• Du är här:
  • Widénska