Våra idrotter

NIU och LIU på Widénska gymnasiet

På Widénska har vi NIU (nationell idrottsutbildning) i nio idrotter. I vissa av våra idrotter kan du också träna LIU (lokal idrottsutbildning). Här nedan presenterar vi NIU-idrotterna.

Vill du söka en plats i någon av våra NIU-idrotter (innebandy, fotboll, padel, bandy, handboll, ishockey, golf, truppgymnastik, artistisk gymnastik eller friidrott) gör du det via respektive idrotts egna antagningsprocess samt via kommunens gymnasieval.

Vi erbjuder även LIU, Lokal idrottsutbildning, i bandy, innebandy, fotboll, handboll, ishockey, friidrott, truppgymnastik samt basket. Tyvärr erbjuder vi inte LIU i andra idrotter, detta utifrån träningsmiljö, kompetens på skolan samt nya riktlinjer från Skolverket.

Bandy på Widénska

Godkänd nationell idrottsutbildning av Svenska bandyförbundet

Bandygymnasiet i Västerås är en del av Widénska gymnasiet som är Mälardalens största idrottsgymnasium. Här kan du läsa något av våra program samtidigt som du får möjlighet att träna din idrott på elitnivå. I bandyn har vi tränare som brinner för idrotten och för att du ska nå dina mål.

Idag går ca 45 stycken bandyspelare på Widénska gymnasiet, och självklart deltar både pojkar och flickor på lika villkor.

Fotbollsbild

Fotboll på Widénska

Godkänd nationell idrottsutbildning av Svenska fotbollsförbundet

Fotbollsprofilen hos oss är en del av Widénska gymnasiet som är Mälardalens största idrottsgymnasium. Här kan du läsa något av våra program samtidigt som du får möjlighet att träna din idrott på elitnivå. I fotbollen har vi tränare som brinner för idrotten och för att du ska nå dina mål.

Friidrottsbild

Friidrott på Widénska

Godkänd nationell idrottsutbildning av Svenska friidrottsförbundet

Friidrotten hos oss är en del av Widénska gymnasiet som är Mälardalens största idrottsgymnasium. Här kan du läsa något av våra program samtidigt som du får möjlighet att träna din idrott på elitnivå. I friidrotten har vi tränare som brinner för idrotten och för att du ska nå dina mål.

Handbollsbild

Handboll på Widénska

Godkänd nationell idrottsutbildning av Svenska handbollsförbundet

Handbollsgymnasiet i Västerås är en del av Widénska gymnasiet som är Mälardalens största idrottsgymnasium. Här kan du läsa något av våra program samtidigt som du får möjlighet att träna din idrott på elitnivå. I handboll har vi tränare som brinner för idrotten och för att du ska nå dina mål.

Innebandybild

Innebandy på Widénska

Godkänd nationell idrottsutbildning av Svenska innebandyförbundet

Innebandyprofilen hos oss är en del av Widénska gymnasiet som är Mälardalens största idrottsgymnasium. Här kan du läsa något av våra program samtidigt som du får möjlighet att träna din idrott på elitnivå. I innebandyn har vi tränare som brinner för idrotten och för att du ska nå dina mål.

Hockeybild

Ishockey på Widénska

Godkänd nationell idrottsutbildning av Svenska ishockeyförbundet

Hockeygymnasiet i Västerås är en del av Widénska gymnasiet som är Mälardalens största idrottsgymnasium. Här kan du läsa något av våra program samtidigt som du får möjlighet att träna din idrott på elitnivå. I hockeyn har vi tränare som brinner för idrotten och för att du ska nå dina mål.

Truppgymnastikbild

Gymnastik på Widénska

Godkänd nationell idrottsutbildning av Svenska gymnastikförbundet

Gymnastikprofilen hos oss är en del av Widénska gymnasiet som är Mälardalens största idrottsgymnasium. Här kan du läsa något av våra fyra program samtidigt som du får möjlighet att träna din idrott på elitnivå. Vi har Nationell idrottsutbildning i Kvinnlig Artistisk Gymnastik och i Truppgymnastik. Våra tränare brinner för idrotten och för att du ska nå dina mål.

Padel på Widénska

Ny idrott hos oss från hösten 2023

Vi kan med stolthet meddela att vi kommer att erbjuda 18 st elitplatser över 3 år för padel, vi har tyvärr inte LIU utan man måste bli antagen till Elitplatserna. Ansökan till dessa platser kommer öppna i september och sista ansökan är 1 december. Mer information kommer senare, samt på gymnasiemässan och på öppet hus

Golf på Widénska

Ny idrott - NIU i Golf från hösten 2023

Vi kan med stolthet meddela att vi kommer att erbjuda 12 st elitplatser över 3 år för golf, vi har tyvärr inte LIU i golf utan man måste bli antagen via Svenska golfförbundet, se länk nedan. Ansökan till dessa platser är öppen från 10 september till 1 december. Mer information på gymnasiemässan och på öppet hus.

Basket på Widénska

Basketprofilen hos oss är en del av Widénska gymnasiet som är Mälardalens största idrottsgymnasium. Här kan du läsa något av våra program samtidigt som du får möjlighet att träna din idrott. I basket har vi tränare som brinner för idrotten och för att du ska nå dina mål.

• Du är här:
  • Widénska /