Våra program

På Widénska kan du läsa Barn- och fritid-, Ekonomi-, Naturvetenskaps- eller Samhällsvetenskapsprogrammet.

Information om barn- och fritidsprogrammet på Widenska

Barn- och fritidsprogrammet

Fritid och hälsoinriktning

Barn- och fritidsprogrammet är ett yrkesförberedande program som passar dig som vill veta mer om hur människor fungerar. Det kan handla om människors utveckling, inlärning eller hälsa.

Yrkesförberedande program med mycket fokus på ledarskap

Barn och fritidsprogrammet passar dig som är intresserad av ledarskap, vill vara en bra förebild och tycker om att hjälpa andra och samarbeta.

Passar programmet dig?

• Du vill arbeta med barn, ungdomar eller människor i behov av stöd.
  • Du vill vara en del av barns och ungdomars pedagogiska utveckling.
  • Du är intresserad av människokunskap och ledarskap.
  • Du vill vara med och skapa en meningsfull tillvaro för alla, oavsett ålder, kön, ursprung och behov.
  • Du vill, efter gymnasiet, kunna söka jobb direkt eller ha möjligheten att studera vidare.
  • Du vill varva teori med praktik och genom Arbetsplatsförlagt Lärande få möjligheter att knyta kontakter med arbetslivet.

Då passar Barn- och fritidsprogrammet dig!

Information om Ekonomiprogrammet på Widenska

Ekonomiprogrammet

Bred utbildning inför framtiden

Är du intresserad av ekonomi, samhällsvetenskap och juridik? Tycker du att det är intressant och vill veta mer om hur man skapar ett eget företag? Är du ute efter en utbildning som ger dig behörighet till högskola/universitet? Då är Ekonomiprogrammet något för dig. Du har goda möjligheter att fördjupa dig i företagsekonomi då du läser både Företagsekonomi 1 och 2.

Högskoleförberedande program

Information om Naturvetenskapsprogrammet på Widenska

Naturvetenskapsprogrammet

Öppnar många dörrar till framtiden

Tycker du att det är intressant att studera människan, naturen och samhället? Söker du en utbildning som ger utmaningar och som öppnar många dörrar till framtiden? Då är Naturvetenskapsprogrammet något för dig. Programmet vänder sig till dig som har ett stort intresse för biologi, kemi, fysik och matematik. I flera kurser ingår fältstudier och laborationer som grundläggande moment.

Ett brett högskoleförberedande program med naturvetenskapliga ämnen i fokus

Naturvetenskapsprogrammet ger en bred utbildning och passar dig som är intresserad av miljö, kemi, matematik, fysik eller datorer. Du kan bli forskare, veterinär, civilingenjör, apotekare, kemilärare eller arkitekt men också hamna inom helt andra yrkesområden.

Naturvetenskapsprogrammet kopplas ihop med din idrottssatsning med möjligheter till fördjupning inom till exempel idrottsfysiologi och du får ta del av vårt välrustade testcenter och testlabb. Utbildningen har ett högt tempo men är också ett av de nationella program som ger den bredaste behörigheten för vidare studier.

Våra inriktningar är Naturvetenskap och samhälle samt Naturvetenskap.

Information om Samhällsvetenskapsprogrammet på Widenska

Samhällsvetenskapsprogrammet

Stort och brett om samhällsfrågor

Samhällsvetenskapsprogrammet är en utbildning för dig som är intresserad av vad som händer i samhället omkring dig och gillar att lära dig nya saker. I framtiden kan du hamna inom många olika yrken, kanske är du intresserad av marknadsföring och ekonomi och vill starta ditt eget företag?

Högskoleförberedande program

Är du intresserad av samhällsfrågor? Undrar du varför människor beter sig som de gör? Letar du efter en bred utbildning som ger dig behörighet till högskola/universitet? Då är samhällsvetenskapsprogrammet programmet för dig.

Under din gymnasietid lär du dig hur samhället är uppbyggt och fungerar. Du lär dig samarbete då du ofta arbetar i basgrupper men du får även lära dig förmågan att arbeta självständigt då vissa moment av kurserna kräver enskilt arbete. Du lär dig kritiskt granska och ifrågasätta information och fakta. Då samhällsfrågor, politik och historia är några av byggstenarna för detta program så är det viktigt att du har ett stort intresse för SO-ämnen och gärna språk då du läser språk i två år. Det är ingen skillnad på behörighet till högskolan när det gäller val av inriktning.

• Du är här:
  • Widénska /