Våra inomhus- och utomhusmiljöer är i ständig förändring då de formas efter barnens intressen, behov och förutsättningar. Vi vill att förskolans lärmiljöer ska inspirera och utmana barnen i deras utveckling. Vi arbetar med gemensamma mötesplatser för att alla barn på förskolan ska få likvärdig utbildning samt tillgång till allt material och alla miljöer. Vi arbetar med mindre undervisningsgrupper större delen av dagen. I mindre sammanhang är det tryggare att leka, samspela och utvecklas utifrån barnets individuella förutsättning. Som stöd i vårt utvecklingsarbete har vi både en utvecklingsledare och en pedagogisk utvecklare.
När vi utvecklar och förändrar våra lärmiljöer utgår vi ifrån att:
Vid utvärdering och förändring av våra miljöer reflekterar vi tillsammans utifrån dessa frågor:
Vi arbetar för en giftfri förskola och gör medvetna val när vi köper in material till förskolan. Vi använder oss av naturmaterial samt mycket träleksaker. Vid beställningar letar vi efter material med giftfri plast. Vi inventerar årligen vårt material och rensar bort sådant som inte är godkänt.
I Skultuna och Romfartuna förskolor har vi en förskollärare som har delad tjänst, hen arbetar med och har huvudansvar för vårt digitala arbete. Vi har förutom digitala verktyg på våra förskolor även tillgång till en gemensam digital ateljé. Ateljén är utrustad med olika digitala verktyg som barnen kan utforska och laborera med. Det är viktigt för oss att de digitala verktygen används tillsammans med de analoga. Vi vill att barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarfullt förhållningssätt till digital teknik. Detta för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt värdera information.
I vår digitala ateljé finns verktyg som:
Syfte med digital ateljé: