Länk till Vklass

Nyhetsarkiv

Illustration av en dator med en enkätundersökning på skärmen

Hjälp oss att bli bättre!

-enkät om webben

Just nu håller vi på med en enkätundersökning för att få veta vad du tycker om vår webbplats. Undersökningen tar bara någon minut att besvara. Resultatet kommer att vara till stor hjälp för oss i vårt framtida arbete med webbplatsen. Tack för att du hjälper oss att bli bättre!

2021-12-16

Vår webbplats innehåller information om våra arbetssätt, hur du gör för att söka plats och hur det är att arbeta hos oss. Det är viktigt för oss att veta om webbplatsen fungerar bra för dig som använder den. Kanske saknar du någon information eller har tips på förbättringar? Delta i så fall gärna i vår undersökning så kan vi göra webbplatsen ännu bättre!

Här springer en glad Elvira

Barnkonventionen

- en självklar del av vårt arbete

Vi arbetar utifrån barnets bästa i fokus. Barnkonventionens fyra grundprinciper är: att alla barn har samma rättigheter, att barnets bästa alltid ska komma först, att varje barn har rätt att överleva och utvecklas och varje barn har rätt att uttrycka sin åsikt. Dessa fyra artiklar bildar en grund i utbildningen och undervisningen på förskolan.

2021-11-16

Sedan 1990 har barnkonventionen varit juridiskt bindande i Sverige, men det är alltså först nu som den har blivit svensk lag. I Skultuna och Västerås har vi jobbat med barnkonventionen länge, men nu har vi en ännu tydligare anledning att jobba aktivt med frågan – både med barn och med vuxna.

Barnkonventionen består av 54 artiklar som beskriver barns rättigheter, men det är fyra av dem som på sätt och vis sammanfattar alla de andra.

  • Artikel 2, Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
  • Artikel 3, Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn.
  • Artikel 6, Alla barn har rätt till liv och utveckling.
  • Artikel 12, Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.

Du hittar hela Barnkonventionen på UNICEFs webbplats.

Naturlig del i arbetet med barnen

Barnkonventionen är en naturlig del av arbetet på förskolan. Det står till exempel i förskolans läroplan att utbildningen ska utgå från barnets bästa, att barnen har rätt till delaktighet och inflytande och att de ska få kännedom om sina rättigheter.

Vi jobbar med barnkonventionen på många olika sätt. Det kan till exempel handla om att vi läser böcker och sedan diskurerar hur man är en bra kompis, eller att vi gör olika övningar för att träna demokrati och att lyssna på varandra. Barnkonventionen är en naturlig del i lekar, i samtal och på väggar. För oss är det viktigt att barnen får ta del av barnkonventionen i både teori och praktik, för att de ska få en djupare förståelse för sina rättigheter.

Prioriterad fråga i verksamheten

För att kunna jobba på det här sättet krävs det förstås att vi vuxna också får en djupare förståelse för vad lagen innebär. Därför är barnkonventionen en prioriterad fråga i vår verksamhetsplan, där det bland annat står att alla medarbetare ska ta del av olika typer av kompetensutveckling.

Varje år gör vi också en plan mot diskriminering och kränkande behandling. Hör gärna av dig till oss om du är intresserad av att läsa den.

Vill du veta mer om hur vi jobbar för barnens bästa?

Hör av dig till oss så berättar vi mer.