"Alltid varit intresserad av att arbeta med människor"

Maria Wågemar, Socialpedagog med inriktning KBT

"Jag har alltid varit intresserad av att arbeta med människor och när jag hittade till socialpedagogutbildningen hade den allt jag efterfrågade."

"Under större delen av mitt liv har jag jobbat inom sälj, först på systembolaget och sedan inom hotell. När pandemin startade och min bransch gick på knäna började tankar på att väcka den gamla drömmen om att vidareutbilda mig till liv. Jag har alltid varit intresserad av att arbeta med människor och när jag hittade till socialpedagogutbildningen hade den allt jag efterfrågade. Skolan låg nära, utbildningen var lite kortare, 2 år men kändes proppad med högst relevanta kurser och intyg i arbetsmodeller som marknaden efterfrågar kompetens i.

Skolan har inneburit mycket teori och stor del praktik också, men den största delen är ändå den personliga resan du gör, när det är du själv som kommer vara ditt viktigaste verktyg som socialpedagog. Det var varit lite som att vara sin egen terapeut och börja ifrågasätta allt. Som tur är har vi i klassen skrattat mer än vi gråtit även om det också förekommit.

Jag ser fram emot att kunna vara en viktig del i andra människors förändringsresa, stor som liten. Allra mest brinner jag för att arbeta för barns trygghet och välmående. Det lutar åt att börja inom skolans värld alternativt inom familjerådgivning.

Till de som funderar på att gå utbildningen säger jag bara: Vad du än vill jobba med i framtiden är de kunskaper du får här värdefulla och användbara på något sätt eftersom du förmodligen kommer arbeta i ett arbetslag, som kollega eller chef. Så KBK!

Det är heller inget problem att vara gravid och få barn under utbildningen vill jag tillägga, tack vare hängivna handledare som engagerat sig otroligt mycket för att möjliggöra och underlätta min fortsatta skolgång så har det gått fantastiskt smidigt och jag kan ta examen i sommar. Man kan göra en massa saker om man har personer runt sig som stöttar. Det har Västerås yrkeshögskola!"