"Vi är alla beroende av el"

Malin Bergmark, Elkraftsingenjör

"Givande och rolig utbildning!"

"Jag har testat en hel del olika yrken, de flesta yrkena har varit med människor, bland annat på förskola, men har även jobbat en sväng inom industrin. Jag ville sedan byta spår, och sökte utbildningen Elkraftsingenjör. Det är en bred utbildning inom området och det är en ljus framtid. Vi är alla beroende av el och man har en chans att vara med och påverka.

Första året tyckte jag att de olika CAD-kurserna var mycket intressanta, och även elinstallationer i byggnader. Andra året kändes det roligt att komma ut i verkligheten på LIA 1 och LIA2 och få se och göra saker praktiskt, mycket givande och roligt!

Det jag tycker bäst om med yrkesrollen är att den är bred. Jag har fastnat för konstruktörsjobb eller liknande, så det är det jag skulle vilja göra efter utbildningen. Tips till dig som söker till utbildningen är att gå på lektionerna och lyssna, anteckna och plugga även utöver lektionerna. Hjälps åt i klassen eller med några klasskamrater, att ta sig igenom utbildningen tillsammans gör det både lättare och roligare. Men framförallt våga ta chansen och sök!"