Lärmiljöer

Välkommen att titta in hos oss!

Vår miljö är kreativ, inbjudande och föränderlig utifrån barnens intressen och behov. Detta uppmuntar till lek, fantasi och lärande utifrån ett ämnesöverskridande arbetssätt. Vår lek och lärmiljö är anpassad efter alla barns ålder och mognad. De minsta barnen sover ute året om under vårt altantak i sin vagn.

Önskar ni besöka vår förskola, boka en tid så tar vi emot er på en rundvandring.

Innemiljö

För att uppmuntra till egna initiativ, kreativitet och självständighet är materialen lätta att se och komma åt. Vi använder oss mycket av ”ofärdiga” material som barnet själv kan påverka och som därmed kan utvecklas och ändras utifrån barnets intresse och mognad.

Detta gör vi dels för att skapa en medvetenhet om hållbarhet och miljö, men också för att vara ett komplement till den miljö och de leksaker som barnet har hemma. Vi använder även digitala verktyg för att skapa nya dimensioner hos materialen och nya spännande miljöer för barnen.

barn leker med dinosaurier
Barn leker med geometriska former på ljusbordet
Barn bygger pepparkakshus

Utemiljö

VI har en fantastisk fin gård som inbjuder till lek och lärande och mycket rörelse. Det finns möjlighet att leka och balanser i vår aktivitetsbana. Det finns även små skogsdungar att leka i och vi har egna odlingar i våra pallkragar. Cykelbanan är populär året om, och på sommaren leker vi i vår fina vattenbana. Det finns ockås en stor sandlåda med solskydd över.

Vattenbana ute
Träbuss på utegården, midsommarstång i bakgrunden
Trähäst som barnen kan rida på, jordgubbsland och odlingslådor syns i bakgrunden.