Lärmiljöer

Välkommen att titta in hos oss!

Lek och lärande i innemiljön

På Lövängen får barnet möta en föränderlig miljö som inspirerar och utmanar barnet enskilt och i samspel med andra barn. Vi använder digitala verktyg i skapandet av nya dimensioner hos materialen och nya spännande miljöer. Miljön är viktig för barnets identitetsskapande och för vem barnet har möjlighet att bli.

Innemiljön är stimulerande och inspirerar till många olika möten mellan barnen, genom att upptäcka och utforska i lekens alla dimensioner.

Barnen planterar solrosfrön
Memory med bilder och mjukisdjur

Lek och lärande i utemiljön

Lövängens förskola ligger i en naturskön miljö med skogen runt hörnet. Vi använder naturen och närmiljön i vårt pedagogiska arbete tillsammans med barnen. Förskolan har tillgång till lådcyklar som används för att utforska närmiljön.

Hjärta av hönsnät
Bildknippa med olika löv

Skapande

Vi ger barnen tillgång till en stimulerande miljö som är möjlig att förändra och som lockar till lek och fantasifullt skapande. I den skapande verksamheten ges barnen utlopp för sin kreativitet. För att uppmuntra till egna initiativ, kreativitet och självständighet är skapande material lätta att se och komma åt.

Måla med leksaksbil som verktyg
Hjärta av hönsnät

Projekt

På Lövängen arbetar vi med ett gemensamt projekt. Ett projektfokus med ett för barnen meningsfullt innehåll skapar lust till socialt samspel och blir både vänskapsskapande och kunskapsskapande.

Siffror och bokstäver som sandkakor
Ett barn som färglägger en pusselbit

Giftfri förskola

Lövängens mål är att miljön som barnen vistas i ska vara giftfri, vilket bland annat innebär att vi begränsar användingen av kemikalier på förskolan. Det har vi gjort genom att göra medvetna val på allt material som används på förskolan. Vi arbetar även med återvinning och återanvändning tilsammans med barnen.

Bygge med kaplastavar
Barn som åker lådcykel till vattnet