Arbete med stöd

Underrubrik

Översiktlig info om behov av extra stöd och vad skollagen säger. Beskriv att det finns resurser att få om eleven behöver stöd, vilken stödundervisning erbjuds.

Så här arbetar vi om en elev riskerar att inte nå kunskapskraven

Riskerar elever att inte nå kunskapskraven kommer skolan att jobba enligt en rutin som gäller för alla kommunala gymnasieskolor i Västerås. Om du som elev eller vårdnadshavare vill anmäla behov av särskilt stöd ska du vända dig till kontaktläraren eller mentorn.

Steg 1 - Situationen uppmärksammas

Finns det en risk att en elev inte kommer att nå upp till de lägsta kunskapskraven anmäls det till rektorn. Den anmälan gör processledaren, en särskilt utsedd person på skolan.

Steg 2 – Utredning påbörjas

Utredningen går genom flera steg, det innebär bland annat pedagogiska utredningar, underlag från elevhälsoteamet och intervjuer med berörd elev och dess vårdnadshavare. Därefter sammanfattas allt och rektorn fattar beslut om ett åtgärdsprogram ska sättas in. Eleven och vårdnadshavare är sedan delaktiga i utformandet av vilka åtgärder som ska sättas in.

Steg 3 – Arbeta efter åtgärdsprogrammet

I åtgärdsprogrammet ingår sedan en beskrivning av elevens behov, vilka åtgärder som ska göras, vilken som är ansvarig och hur det ska följas upp och utvärderas. Varje skola utser en person som ansvarar för elevens åtgärdsprogram.

Viktigt att skolan och hemmet samverkar

Beskriv vikten av att samverka mellan skola och hem och hur ni gör det.

Läs mer om den övergripande informationen om särskilda behov och extrastöd på Västerås stads webbplats

Länk nummer två