Välkommen till Fyrtornets förskola!

Vi ligger ett stenkast från Mälaren på Lillåudden. Förskolan har två utegårdar och närhet till lekparker och skog en bit ifrån. Vi har 4 El-cyklar som tillsammans rymmer 20 barn samt 2 barnbussar som tillsammans rymmer 8 barn. Med dem tar vi oss iväg på längre utflykter till andra lärmiljöer, det är väldigt uppskattat av barn, vårdnadshavare och oss pedagoger.

Förskolan byggdes 2010 och den består av 2 våningar. På nedervåningen är lärmiljön och den egna utegården anpassad för barn i åldrarna 1-3 år. På övervåningen är lärmiljön utformad för att tilltala och inspirera barn i åldrarna 3-6 år. De har en utegård på samma plan.

I förskolan arbetar det både förskollärare och barnskötare. Vi har förmånen att ha en husvikarie.

Större delen av dagen arbetar vi i smågrupper i olika konstellationer beroende på vilka lärprocesser som pågår och vad barnen väljer att leka med. I leken utforskar, exprimenterar och undersöker barnen sina egna upplevelser.

Lunchen lagas och transporteras från Bäckbyskolans kök. Vi har en köksansvarig som tar hand om maten när den kommer och förbereder för servering. Barnen på övervåningen äter i en matsal, alla måltider serveras på ett buffébord där barnen själva får hämta sin mat. För de yngsta barnen erbjuds bordsservering.

Våra kompetenser

Vi satsar mycket på kollegialt lärande och att alla pedagoger ska komplettera varandra. I vårt team har vi:

• Brandombud
  • Digital lärcoach
  • Barnpilot
  • Matematik- och teknikpilot
  • Läsinspiratör
  • Handledare för förskollärare och barnskötare
  • TAKK-utbildning - Tecken som stöd
  • ICDP