Eftersom att våra barngrupper förändras behöver våra lärmiljöer alltid vara i ständig process - en process som fokuserar på att följa de intressen, behov och lärdomar vi har i dagsläget. Lite som vi tänker kring vetenskap: Det här är det bästa förslaget vi har nu, men så kommer det kanske inte alltid vara. Med detta sagt, titta gärna på bilderna och återkom gärna hit för att följa med oss i dessa processer.
Vi har länge arbetat efter att skapa inkluderande lärmiljöer - vi pratar även om lärmiljöerna som den "tredje pedagogen", ett begrepp som förtydligar hur viktiga våra lek- och lärmiljöer är för oss och barnen som vistas där.
Detta är några punkter som vi alltid försöker förhålla oss till när vi utvecklar våra lärmiljöer:
Frågor från Katinka Leo som vi tar till hjälp när vi observerar och reflekterar över hur våra miljöer fungerar:
Vill du se mer bilder - kolla in vår instagram "Irstainspirerar"
För att uppmuntra till egna initiativ, kreativitet och självständighet är materialen lätta att se och komma åt. Vi använder oss mycket av ”ofärdiga” material som barnet själv kan påverka och som därmed kan utvecklas och ändras utifrån barnets intresse och mognad. Detta gör vi dels för att skapa en medvetenhet om hållbarhet och miljö, men också för att vara ett komplement till den miljö och de leksaker som barnet har hemma. Vi använder även digitala verktyg för att skapa nya dimensioner hos materialen och nya spännande miljöer för barnen.
Vårt mål är att miljön som barnen vistas i ska vara giftfri, vilket bland annat innebär att vi gör mer medvetna val kring införskaffandet av nytt material. Till exempel köper vi giftfri färg anpassad för förskoleverksamhet. Vi använder mer material av trä, lera, sten, kartong och mindre material och leksaker med giftiga plasterna och kemikalier. Återbruksmaterial har alltid varit viktiga för oss i förskolan, men idag sätter vi dem ännu mer i fokus som ett led i vårt arbete för hållbar framtid.
Våra digitala verktyg ska ses som en naturlig del av våra miljöer. Vi använder till exempel: