Välkommen till Rösegårds förskola!

Vår förskola ligger centralt på Bäckby med närhet till Bäckbyhuset (BVC, familjecentrum och Öppna förskolan) samt Rösegårdsskolan, som är en skola för barn från förskoleklass till årskurs 6.

Förskolan har funnits i många år och består av två närliggande byggnader. Omgivningen i närhet bjuder på flera grönområden och en fin skogsdunge med närliggande lekpark samt en nybyggd aktivitetspark.

Vi vill att förskolans innemiljö ska bjuda in till lek och ett lustfyllt lärande och därför är vår innemiljö alltid föränderlig utifrån barnens behov och intresse.
Förskolans utemiljö består av två stora gårdar, med mycket grönområde, där barnen har möjlighet till lek, rörelse och utforskande.

Våra avdelningar

Vår förskola består av sju avdelningar fördelat på två hus med många pedagoger, vilket ger oss en bred kompetens.
På varje avdelning arbetar vi i mindre grupper där barnen alltid möter ett mindre sammanhang.

Röda huset

Vi erbjuder 5 avdelningar med barngrupper uppdelade efter barnens ålder och mognad.

• Fjärilen och Trollsländan (barn 1-3 år)
  • Ekorren, Snigeln och Ugglan (barn 3-5 år)

Gröna huset

Vi erbjuder 2 avdelningar med 6 barngrupper uppdelade efter barnens ålder och mognad.

• Junibacken och Vimmerby (barn1-5 år), där barnen delas i i mindre grupper.

Våra kompetenser

På Rösegårds förskola är vi cirka 30 pedagoger (förskollärare, barnskötare och resurspersonal) som varje dag arbetar för att skapa relationer som ger barnen trygghet i deras urforskande, lärande och tänkande. Vi satsar mycket på kollegialt lärande och att alla pedagoger ska komplettera varandra.

Vi har en gemensam värdegrund där engagemang, respekt, helhet och samverkan präglar vårt arbetssätt. Vi tycker det är viktigt att se till varje enskilt barn och anpassar därefter undervisningen för att lyfta barnets kunskaper och ge bästa möjliga utbildning som en start i livet.

I vårt team har vi tillgång till:

• Specialpedagog
  • Ateljerista
  • Pedagogista
  • Digital lärcoach
  • Barnpilot
  • Matematik- och teknikpilot
  • Läspilot

Vårt kök

Vi har ett eget kök, där maten tillagas. Våra två kockar lagar maten varje  dag och förser båda husen med lunch. I respektive hus finns även kök med personal, där frukost, mellanmål och sallader förbereds för dagen.