Välkommen till Vallby förskola!

Förskolan ligger centralt på Vallby med närhet både till Palletten (BVC, familjecentrum och Öppna förskolan) och Vallbyskolan. På Vallby ligger även Vallby friluftsmuseum som vi ofta besöker och det finns även flera skogområden dit vi går med barnen.

Vallby förskola har funnits i många år men den nya förskolan invigdes i oktober 2018 och är en nybyggd så kallad konceptförskola fördelat på två plan.

Våra avdelningar

Förskolan har fyra avdelningar. Boden och Stugan på bottenplan och Svalan och Loftet en trappa upp. Vi har inspirerats av gatunamnen här på Vallby när vi har döpt våra grupper. Varje avdelning är uppdelad i mindre åldershomogena grupper. De yngsta barnen går på nedre våningen och de äldsta på den övre våningen.

Förskolan erbjuder många gemensamma arenor för barnen, som till exempel matsalen, ateljén och den stora gården i två delar. Förskolan har även en mobil avdelning, bussen Hjulius som i dag nyttjas av de äldsta barnen.

Läs mer om vår mobila avdelning

Maten

Vår fantastiska mat lagas av två kockar som ser till att barnen får en stor variation av smakupplevelser. Maten serveras i buffé i matsalen så barnen vid tidig ålder får lära sig att ta mat själv och därigenom ta ställning till vad de vill äta. De tränar sig då på att känna igen sin kropps signaler för hunger, törst och mättnad. Vallby förskola tilldelades priset "Årets förskolekök 2019".

Pedagogerna

Vi är cirka 30 personer (förskollärare, barnskötare och en socialpedagog) på Vallby förskola som varje dag arbetar för att skapa relationer som ger barnen trygghet i deras utforskande, lärande och tänkande.