Välkommen till Viksäng södra förskola!

Viksäng södra förskola ligger i området Viksäng några kilometer från Västerås City.

Förskolan byggdes 1977 men har sedan renoverats till dagens utseende mellan 2007-2008

Vi är 4 avdelningar på förskolan, Solgläntan, Stjärnfallet, Månskenet och Regnbågen.

På förskolan arbetar 6 förskollärare och 6 barnskötare.

Förskolan har fördelen att ha egen kock i köket. Maten är av varierad kost och till varje måltid serveras det en variation av grönsaker, bröd, lättmjölk och vatten.

Vi har stora, ljusa lokaler som främjar barnens lek och det lustfyllda lärandet. På förskolan finns även ett torg där lek, rörelse, och utforskande aktiviteter främjas och stimuleras. Vi har en stor förskolegård som är uppdelad i mindre gårdar där barnen kan välja att leka fritt eller att ha en medforskande pedagog nära till hands.

Barnen har möjlighet att besöka skog, lekparker och naturen som finns nära intill. Vi besöker också biblioteket för att låna böker eller tittar på teater.