Så här tycker vårdnadshavarna

Starten på det livslånga lärandet

Kanske är det dags för ditt barn att börja förskola för första gången, eller också ta nästa steg i sitt livslånga lärande. Oavsett om ditt barn är ny i förskolan eller ej, så hoppas vi få vara med på resan. Västerås stad skolverksamheter erbjuder ditt barn en god lärandemiljö från förskola till gymnasium. Hos oss hittar ni en verksamhet med kunnig personal där barnens trygghet, trivsel och utveckling är i fokus. Läs vidare här nedan för att se vad andra vårdnadshavare tycker om vår verksamhet.

"Det är en trevlig förskola"

Fredrik - Förälder till barn på Viksäng södra

En regnig november eftermiddag möter jag Fredrik som är pappa till barn på Stjärnfallet och Månskenet för att prata lite om hans tankar och upplevelser av Viksäng södra förskola.

Fredrik börjar intervjun med att berätta lite kort om varför de valde Viksäng södra som förskola till sina barn.

• Barnens kusiner gick redan här och var nöjda. Vi bor ju även nära så vi har inte långt till förskolan, Det är en trevlig förskola.

Rekommendationer var det Fredrik med familj gick mest på i valet av förskola berättar han i intervjun. Fredrik berättar även att barnens mamma gick här när hon var liten.

Det viktigaste i valet av förskola var att utegården är bra och att barnen får vara ute mycket. Fredrik vill sig minnas att familjen var här och hälsade på innan första barnet började på förskolan och att de då fick en bra känsla av pedagogerna och miljön på förskolan.

• Det är ju svårt att veta innan man börjar hur känslan ska bli, men efter ett tag så hade vi en bra känsla av förskolan säger Fredrik.

Då Fredrik har barn på både småbarns och storbarnavdelningarna pratar vi lite om resan som gjorts på de olika avdelningarna.

• Överlag har vi alltid varit väldigt nöjda, Vi tyckte någon gång att barnen borde vara ute mer. Men vi kommenterade det och efter det har det bara varit bra med allting. Det finns ingenting att klaga på. Vi är nöjda med maten och verksamheten.

Jag ställer frågan att om någon skulle fråga om förskolan skulle ni då rekommendera den till andra föräldrar så svara Fredrik att det skulle han göra och att de redan har gjort det. Det är familjer som har valt Viksäng södra på våra rekommendationer.

• Vi är överlag väldigt nöjda och att känns jättebra med förskolan avslutar Fredrik intervjun.

Förskoleenkäten

En gång om året skickar Västerås stad ut en enkät för att ta reda på vad barn och vårdnadshavare tycker om förskolan i Västerås. Resultatet använder vi för att utveckla vår verksamhet. Om du är intresserad av att veta vad vårdnadshavarna tycker om just vår förskola kan du läsa mer i enkätresultaten som finns på Förskola - Västerås (vasteras.se).